Патріотичне виховання як предмет порівняльно-педагогічних досліджень

Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті з’ясовано сутність патріотичного виховання як предмету порівняльно-педагогічних досліджень. З’ясовано, що патріотизм являє собою моральну основу життєздатності держави, важливий внутрішній мобілізуючий ресурс, що базується на активній громадянській позиції особистості, її готовності самовіддано служити своїй Вітчизні. Патріотизм виявляється в практичній діяльності, спрямованій на всебічний розвиток своєї країни, захист її інтересів. Виховання патріотизму є важливою складовою виховної діяльності школи.
The essence of patriotic education as a subject of comparative-pedagogical studies is clarified in the article. It has been found out that patriotism is the moral basis of the vitality of the state, an important internal mobilizing resource, based on the active civic position of the individual, his/her willingness to serve his/her Motherland. Patriotism is manifested in practical activities aimed at comprehensive development of one’s country, protection of its interests. Upbringing of patriotism is an important component of the educational activities of the school. Patriotism, according to the Polish youth, is a socio-political feeling and a form of ideology that combines love for their homeland, a sense of social connection and commitment to their nation with respect for other nations and respect for their sovereign rights. But if in previous generations there were no problems with defining the essence of patriotism – the willingness to give up their lives for the good of their country, active struggle during national uprisings or at the fronts of world wars, now times have changed, and with them the understanding of patriotism has changed. Today’s patriotism is a respect for state symbols, Polish culture and history. Patriotism also envisages encouraging young people to be sensible about the environment, to distribute household waste, to keep forests clean, to save water and electricity, to participate in local, national and international initiatives actively. It is concluded that patriotic education is as relevant to Poland as it is to Ukraine. Having a close territorial, linguistic, historical neighborhood, we have a lot in common, so it is necessary to study Polish experience in patriotic education and to adopt positive achievements that Polish people already have. Courage in admitting mistakes, determination, caring for the spiritual and moral state of society, the future of the country – these are just some of the aspects that have resulted from serious scientific developments. The prospects for further scientific exploration lie in implementation of positive conceptual ideas of the Polish experience in the practice of patriotic education in Ukraine
Опис
Ключові слова
патріотизм, патріотичне виховання, порівняльно-педагогічні дослідження, Україна, Польща, patriotism, patriotic education, comparative-pedagogical studies, Ukraine, Poland
Бібліографічний опис
Пахотіна, Т. Патріотичне виховання як предмет порівняльно-педагогічних досліджень [Текст] / Т. Пахотіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 285–292. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/285-292.