Порівняльна характеристика системи підготовки бакалаврів спеціальності «Фізична терапія» в Україні та Канаді

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено професійну підготовку бакалаврів «фізичної терапії» в Україні та Канаді. Дана спеціальність вимагає від майбутніх спеціалістів комплексного підходу під час здійснення своєї професійної діяльності. Спеціаліст із фізичної терапії повинен компетентно вміти проводити фізіотерапевтичне обстеження, здійснювати аналіз отриманих даних, установлювати фізіотерапевтичний діагноз, проводити фізіотерапевтичні заходи й оцінку їх ефективності, працювати в мультидисциплінарній команді. Доведено, що вітчизняна модель підготовки має відмінності від канадської моделі, що ґрунтуються на принципах організації, фінансування, професійного етикету, самодисципліни спеціалістів на відміну від канадської, де за основу взято мультидисциплінарний підхід.
The article reveals professional training of bachelors of the specialty “physical therapy” in Ukraine and Canada. This specialty requires from future specialists of a comprehensive approach in carrying out their professional activities. Physical therapy specialist should be competent to conduct physiotherapy examination, to analyze the data obtained, to establish physiotherapy diagnosis, to carry out physiotherapy measures and evaluation of their effectiveness, to work in a multidisciplinary team. It is proved that domestic model of training differs from the Canadian model, which is based on the principles of organization, financing, professional etiquette, self-discipline of specialists, unlike the Canadian one, which is based on a multidisciplinary approach. it is proved that in the era of global social, economic and demographic crisis, the issue of the level of health of the population, its preservation and improvement, which is now a medico-social problem that needs immediate solution, is especially urgent, so recently there is a need to improve organization of the national systems for training future specialists in physical therapy. An analysis of the scientific-methodological and specialized literature has shown that experience of professional training of bachelors of physical therapy in Canada has been studied by such scientists as Sinéad Patricia Dufour, Jeffery Gabrush, Andrea Passmore. They have determined that physical therapy is the fifth leading profession in the field of health care in Canada, which in 2012 had 18 469 employees and in 2008 the number of employees was 16 889, which is approximately 53 ft per 100,000 Canadians. Statistics show that in 2013, the number of employees increased by 19,7 % compared to 2008. Thus, relevance of the presented topic lies in the need to reform national plans for training physical therapy specialists and the possibility of transferring Canadian experience to universities and colleges of Ukraine. The purpose of the study is to determine the possibilities of transferring Canadian experience in the field of training specialists in physical therapy at universities in Ukraine. Objectives of the study: to analyze the content of professional training of bachelors in physical therapy in medical institutions in Canada; explore the potential of transferring Canadian Bachelor of Physical Therapy training experience to training physical therapy professionals in Ukraine. Research methods: theoretical analysis of scientific and methodological literature on professional training of Bachelor of Physical Therapy in Canada, curricula, programs, synthesis, comparison, pedagogical observation. The content of the Bachelor’s Degree in Physical Therapy at Medical Institutions of Canada has been studied. The Basic Curriculum for Canadian Physical Therapy Educational Programs has been analyzed, which is the basis for education institutions that train PT specialists, according to which preparation of bachelors is carried out under a continuous 36- month program consisting of 5 blocks of basic and special disciplines and 1000 hours of clinical practice. Clinical practice consists of five blocks: PT Movement Sciences, PT Therapeutics, Cardiorespiratory PT Practice, Musculoskeletal PT Practice, and Neurological PT Practice. The ways of transfer of Canadian experience to the national system of training of specialists in this field are considered.
Опис
Ключові слова
фізична терапія, студент, програми, професійна підготовка, фізіотерапевтична діяльність, мультидисциплінарний підхід, physical therapy, student, programs, vocational training, physiotherapy, multidisciplinary approach
Бібліографічний опис
Мордвінова, І. Порівняльна характеристика системи підготовки бакалаврів спеціальності «Фізична терапія» в Україні та Канаді [Текст] / І. Мордвінова, А. Ольховик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 276–285. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/276-285.