Методологічні підходи в підготовці вчителя дошкільної освіти у Великій Британії

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Досвід системи освіти Великої Британії щодо використання в процесі підготовки вчителя дошкільної освіти пріоритетів у навчанні і вихованні дошкільників цікавий для вивчення з метою його використання для вдосконалення системи дошкільної освіти в Україні. Мета статті полягає в розгляді методологічних підходів у підготовці вчителя дошкільної освіти у Великій Британії. Практичне значення дослідження базується на результатах дослідження, які полягають у тому, що схарактеризовані методологічні підходи сприяють удосконалення професійної підготовки фахівців дошкільної освіти системи неперервної освіти, спонукають до самовдосконаленню вчителя-дошкільника до професійного зростання. Подальші наукові розвідки вбачаємо в розкритті особливостей системи дошкільної освіти у Великій Британії та вивченні досвіду підготовки фахівців із предшкільної освіти.
The experience of the UK education system on the use of preschool teacher preferences in preschool education and training is interesting to study with a view to using it to improve preschool education in Ukraine. The purpose of the article is to consider methodological approaches in pre-service teacher education in the United Kingdom. The research is based on the scientific approaches proposed by scientists (I. Sokolova, S. Sysoieva, S. Tsiur): basic, paradigmatic, instrumental approaches, which are taken as a basis in our research. The basic approaches include: dialectical, systems-targeted, systems-historical, synergetic approaches that allow to ensure the quality of the research tasks, as well as to substantiate the methodology of comparative pedagogical research. To paradigmatic approaches we refer: cultural, axiological, paradigmatic, acmeological, which allow to characterize the concepts and theories that determine the process of reforming, modernizing higher education, and in particular – training of preschool teachers. The group of instrumental approaches includes the following: comparative, hermeneutic, parametric, interval, narrative, thesaurus, which are essential for a researcher who studies the problem of training specialists in preschool education and compares vocational education in different countries. The practical significance of the study is based on the results of the study, which are characterized by the fact that methodological approaches contribute to the improvement of vocational training of preschool education specialists in the system of continuous education, encourage self-improvement of the preschool teacher to professional growth. Further scientific exploration is seen in the discovery of the features of the preschool education system in the UK and in training of preschool professionals.
Опис
Ключові слова
методологічні підходи, професійна підготовка, підготовка вчителя, дошкільна освіта, країни Західної Європи, Велика Британія, організація дослідницької діяльності, групи наукових підходів, methodological approaches, vocational training, teacher training, preschool education, Western European countries, United Kingdom, organization of research activities, groups of scientific approaches
Бібліографічний опис
Іванова, В. Методологічні підходи в підготовці вчителя дошкільної освіти у Великій Британії [Текст] / В. Іванова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 245–255. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/245-255.