Особливості підготовки майбутніх учителів початкових класів до організації краєзнавчої роботи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної педагогічної парадигми – підготовці майбутніх учителів початкових класів до організації краєзнавчої роботи. Актуальність даної проблеми в науковому обігу зумовлено введенням нових освітніх стандартів, які визначають пріоритетні завдання, що передбачають модернізацію змісту і методів підготовки майбутнього вчителя шляхом повної реалізації його потенційних можливостей. Акцентовано увагу на створенні й функціонуванні в структурі початкової освіти особливої системи знань про культурно-історичні особливості рідного краю, що вимагає від випускника педагогічного закладу вищої освіти готовності до їх реалізації у практичній діяльності. Розглянуто особливості підготовки майбутніх учителів початкових класів до організації краєзнавчої роботи через специфіку викладання курсу «Природничо-краєзнавча робота в початковій школі». Зроблено висновок про наявність спеціального методичного інструментарію формування готовності майбутніх учителів початкових класів до організації краєзнавчої роботи.
The article is devoted to the actual problem of the modern pedagogical paradigm – training of future primary school teachers for the organization of local lore work. The urgency of this problem in the scientific circles is conditioned by the introduction of new educational standards, which determine the priorities, and it involves modernization of the content and methods of training a future teacher through full realization of his potential. The emphasis is on the creation and functioning of a special system of knowledge in the structure of primary education about the cultural and historical peculiarities of the native land, which requires a graduate of a higher education institution to be ready to put them into practice. The results of the theoretical analysis of foreign and domestic experience have revealed that transition to systematic local lore work in the system of primary education is due to specific historical events, patterns of socio-political, cultural development of society and the dynamics of the education system in its focus on fostering a sense of patriotism by using the potential of local history. The content, forms and methods of training future primary school teachers to the organization of local lore work which would ensure their effectiveness in practice at school are theoretically substantiated and determined. The peculiarities of training of future primary school teachers for the defined activity are analyzed. This activity is provided by: mastering the necessary philosophical knowledge, which is the foundation of educational activities of local lore work; understanding of local lore work as holistic knowledge of the environment, the existence of the totality and interconnection, interaction of the main components of the learning and upbringing processes – a goal, objectives, principles, a subject, an object, content, forms and methods; an organic combination of theoretical and practical training of the student; formation of the need for knowledge about the native land (skills to set the purpose and tasks of the organization of local lore work correctly, to control the process and analyze its effectiveness); developing the skills of independent search for effective forms, methods of the organization of local lore work. The authors have analyzed organizational forms of the system of local lore work of future primary school teachers in the holistic pedagogical system of institutions of higher professional (pedagogical) education. It has been proved that each of the tactical forms of the organization of the educational process has its own structure, algorithm of training, conducting and summing up, appropriate educational and methodological and material support. Thus, the productive formation of readiness of future primary school teachers to the organization of local lore work requires, besides defining the content, forms and methods of specific training; enrichment of the courses of humanities, socially oriented and fundamentally professional disciplines, pedagogical practice; supplementing topics, developing tasks and tests for practical classes; accumulation of educational and methodological material for carrying out local lore work with students, performing practical tasks, trainings and other forms of work, which would ensure their relevance to the practice of local lore activity at the primary school.
Опис
Ключові слова
краєзнавча робота, підготовка майбутніх учителів до організації краєзнавчої роботи, особливості формування, primary school, primary school teachers, local lore work, system of primary education, content, forms, methods, skills, початкова школа
Бібліографічний опис
Шевчук, К. Особливості підготовки майбутніх учителів початкових класів до організації краєзнавчої роботи [Текст] / К. Шевчук, Г. Бигар, А. Предик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 215–224. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/215-224.