Чинники підвищення навчальної мотивації у процесі формування лінгвосоціокультурної компетентності з давньогрецької мови

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Статтю присвячено аналізу чинників підвищення навчальної мотивації у процесі формування лінгвосоціокультурної компетентності з давньогрецької мови. Окреслюються, зокрема, особливості сучасної освітньої парадигми та місце в ній давньогрецької мови; особливості організації процесу навчання давньогрецької мови, шляхи та методи підвищення якості її викладання; найважливіші особливості суб’єктів навчальної діяльності, від яких залежить рівень мотивації вивчення давньогрецької мови; специфіка давньогрецької мови та міра складності оволодіння нею як чинники можливого негативного впливу на мотивація; важливість давньогрецької мови для професійної підготовки студентів. Визначаються можливості використання процесу формування лінгвосоціокультурної компетентності як засобу підвищення мотивації до вивчення давньогрецької мови крізь призму кожного із зазначених чинників.
The article is devoted to the analysis of factors of learning motivation increase in the process of Ancient Greek linguosociocultural competence formation. The peculiarities of the modern educational paradigm and the place of Ancient Greek language in it are outlined, in particular, the causes of the crisis state of modern classical philology and its manifestations in the higher education system are analysed. The features of the Ancient Greek language learning process organization, ways and methods of improving the quality of its teaching are also considered, among which the priority is to bring the Ancient Greek language teaching process to an interdisciplinary level and to introduce new and varied techniques and teaching methods in order to increase the level of learning motivation. Particular attention is paid to the most important features of the subjects of study, which the level of learning Ancient Greek motivation depends on, in particular, the emphasis is placed on the inextricable link of motivation with the emotional sphere and with the interest of the subjects of learning to the object of study. The proposed study also analyses the specificity of ancient Greek (in particular, its grammatical features) and the degree of difficulty in mastering it as an important factor in the possible negative impact on learning Ancient Greek motivation. Particular attention is given to outlining the importance of ancient Greek for the professional training of students as a whole. The utilitarian and pragmatic motives of learning Ancient Greek (as well as other classical languages) are not clearly expressed and defined, that’s why it is important to focus on the procedural and content related motives: the important role of learning Ancient Greek for a) self-development and self-improvement; b) a better understanding of their own language; c) comprehension of all ancient intellectual heritage; d) formation of a multicultural, tolerant personality. Possibilities of using the process of linguosociocultural competence formation as a means of increasing Ancient Greek learning motivation are highlighted taking into consideration all the above mentioned factors.
Опис
Ключові слова
навчальна мотивація, лінгвосоціокультурна компетентність, давньогрецька мова, сучасна освітня парадигма, суб’єкти навчальної діяльності, learning motivation, linguosociocultural competence, Ancient Greek language, modern educational paradigm, subjects of educational activity
Бібліографічний опис
Лазер-Паньків, О. Чинники підвищення навчальної мотивації у процесі формування лінгвосоціокультурної компетентності з давньогрецької мови [Текст] / О. Лазер-Паньків // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 121–135. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/121-135.