Лідерство і лідерські якості здобувачів вищої освіти: аналіз понять і стану розвитку у процесі здійснення студентського самоврядуванні

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті наведено результати порівняльного аналізу понять «лідер», «лідерство», «лідерські якості» здобувачів вищої освіти», визначено загальні та специфічні якості особистості лідера, вагомі для педагога, та проаналізовано стан їх розвитку у процесі здійснення студентського самоврядування. Зроблено висновок, що «лідер» – це активний член колективу, що спроможний виконувати провідну роль та брати на себе повну відповідальність за організацію спільної діяльності та регулювання стосунків у колективі, якщо його визнано у такій ролі більшістю членів колективу. Охарактеризовано термін «студентське самоврядування», вказано основні напрямки діяльності органів студентського самоврядування і визначено низку таких, які вимагають від молодої людини бути організованою, креативною, мати сформовані комунікативні, перцептивні та прогностичні якості, вміти регулювати власний психоемоційний стан. Проведено теоретичний аналіз, який дає підстави стверджувати, що вище перераховані якості необхідні сучасним педагогом для компетентного здійснення професійної діяльності в умовах Нової української школи. З’ясовано практичний стану формування лідерських якостей у майбутніх педагогів, шляхом залучення їх до діяльності в органах студентського самоврядування. Показано, що поширеними формами розвитку лідерських якостей майбутніх фахівців є: залучення до такого виду діяльності, що надасть можливість зайняти лідерські позиції, виконувати лідерські функції, демонструвати лідерську поведінку (займати відповідне місце у системі активу студентської академічної групи, студентської ради гуртожитку чи коледжу); створення позитивного психологічного мікроклімату в студентському колективі; діагностику і корекцію особистісного розвитку студентів у контексті формування особистісних лідерських якостей; формування установки на професійне самовиховання.
The article presents the results of a comparative analysis of the concepts of "leader", "leadership", "leadership qualities" of higher education applicants ", defines the general and specific qualities of the leader's personality, important for the teacher, and analyzes the state of their development in the process of student self-government. It is concluded that the "leader" is an active member of the team, able to play a leading role and take full responsibility for organizing joint activities and regulating relationships within the team, if recognized as such by the majority of team members. The term "student self-government" is characterized, the main directions of activity of student self-government bodies are defined and a number of those are required, which require a young person to be organized, creative, to have communicative, perceptive and predictive qualities, to be able to regulate his own psycho-emotional state. Theoretical analysis has been carried out which gives grounds to claim that the above mentioned qualities are necessary for a modern teacher to perform professionally in a New Ukrainian school. The practical state of formation of leadership qualities in future educators has been clarified by involving them in activities in student self-government bodies. It is shown that common forms of development of leadership qualities of future specialists are: involvement in such activity that will enable to take leadership positions, perform leadership functions, demonstrate leadership behavior (to occupy an appropriate place in the asset system of a student's academic group, student's hostel or college); creation of a positive psychological microclimate in the student team; diagnostics and correction of students' personal development in the context of formation of personal leadership qualities; formation of the installation for professional self-education.
Опис
Ключові слова
лідер, лідерство, лідерські якості, студентське самоврядування, вища освіта, педагоги, риси особистості, організація процесу, leader, leadership, leadership qualities, student self-government, higher education, educators, personality traits, process organization
Бібліографічний опис
Гулько, О. М. Лідерство і лідерські якості здобувачів вищої освіти: аналіз понять і стану розвитку у процесі здійснення студентського самоврядуванні [Текст] / О. М. Гулько // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2019. – Вип. 2 (14). – С. 91–97. – DOI: 10.5281/zenodo.3692673.