ІКТ-орієнтоване управління самостійною роботою майбутніх учителів
Вантажиться...
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Результативність самостійної роботи майбутнього вчителя стає визначальним чинником якості його підготовки. Це привертає посилену увагу до питань управління самостійною роботою, його вдосконалення за рахунок переведення на сучасну технологічну основу, дослідження педагогічних умов застосування ІКТ-орієнтованого управління в освітній практиці. На підставі проведеного аналізу наукових джерел і власного досвіду визначено, що для ефективної реалізації ІКТ-орієнтованого управління самостійною роботою майбутніх учителів потрібно створення інформаційно-комунікаційного освітнього середовища, яке включає варіативні освітньо-інформаційні, інструктивно-методичні, програмно-інструментальні, а також комунікаційні ресурси для організації, підтримки й супроводу такої роботи; застосування системи, що автоматизує процеси збирання, накопичення та аналітичного опрацювання показників результативності навчання; забезпечення готовності всіх учасників освітнього процесу до зазначеного управління. Управління самостійною роботою в процесі навчання дисципліни «Кваліметрія та діагностика навчального процесу» було організовано за такими етапами: збирання інформації та оцінювання ситуації; постановка завдання; прийняття рішення; реалізація рішення; контроль і оцінювання отриманого результату; коригування. Підтримка самостійної роботи студента здійснювалась за допомогою таких засобів ІКТ: система управління навчальною діяльністю Moodle; інформаційні ресурси Інтернет; убудована система тестування та моніторингу Moodle; спеціально підготовлені в табличному процесорі Excel моделі методів індуктивної статистики; комп’ютерні засоби комунікації; засоби загальних технологій. За результатами впровадження розробленої системи було встановлено, що ІКТ-орієнтованому управлінню самостійною роботою майбутніх учителів притаманні адаптивність, гнучкість, оперативність, прозорість, об’єктивність. Перелічені особливості визначають нову якість ІКТ-орієнтованого управління самостійною роботою майбутніх учителів.
The effectiveness of the future teachers' independent work becomes a determining factor in the quality of their training. This attracts attention to the issues of managing independent work, substantiation of appropriate pedagogical conditions, development of methodological systems in specific educational disciplines. Based on the analysis of scientific sources and our own experience it has been determined that for the effective realization of ICT-oriented management of future teachers' independent work, it is necessary to create an information and communication educational environment, which includes variational educational-informational, instructional methodical, program-instrumental, as well as communication resources for organizing and supporting such work; to use a system that automates the processes of collecting, accumulating and analytical processing of indicators of educational achievements; to ensure the readiness of all participants in the educational process to the specified management. Management of independent work in the process of study the discipline "Qualimetry and diagnostics of the educational process" was organized by us in the following stages: information gathering and situation assessment; setting objectives; decision making; implementation of the decision; monitoring and evaluation of the results; correction. Students' independent work was provided through the following ICT tools: Moodle LMS; Internet information resources; built-in Moodle testing and monitoring system; models of inductive statistics methods that have specially prepared in Excel environmental; computer tools for communication; tools of common technologies. As a result of the implementation of the designed system, it was found that the ICT-oriented management of future teachers' independent work is adaptable, flexible, efficient, transparent, objective. These features determine the new quality of management of future teachers' independent work.
The effectiveness of the future teachers' independent work becomes a determining factor in the quality of their training. This attracts attention to the issues of managing independent work, substantiation of appropriate pedagogical conditions, development of methodological systems in specific educational disciplines. Based on the analysis of scientific sources and our own experience it has been determined that for the effective realization of ICT-oriented management of future teachers' independent work, it is necessary to create an information and communication educational environment, which includes variational educational-informational, instructional methodical, program-instrumental, as well as communication resources for organizing and supporting such work; to use a system that automates the processes of collecting, accumulating and analytical processing of indicators of educational achievements; to ensure the readiness of all participants in the educational process to the specified management. Management of independent work in the process of study the discipline "Qualimetry and diagnostics of the educational process" was organized by us in the following stages: information gathering and situation assessment; setting objectives; decision making; implementation of the decision; monitoring and evaluation of the results; correction. Students' independent work was provided through the following ICT tools: Moodle LMS; Internet information resources; built-in Moodle testing and monitoring system; models of inductive statistics methods that have specially prepared in Excel environmental; computer tools for communication; tools of common technologies. As a result of the implementation of the designed system, it was found that the ICT-oriented management of future teachers' independent work is adaptable, flexible, efficient, transparent, objective. These features determine the new quality of management of future teachers' independent work.
Опис
Ключові слова
самостійна робота, інформаційно-комунікаційне освітнє середовище, ІКТ-орієнтоване управління, студент, освітній процес, рейтингування, сучасні комп’ютерні інструменти, independent work, information and communication educational environment, ICT-oriented management, student, educational process, rating, modern computer tools
Бібліографічний опис
Білоусова, Л. І. ІКТ-орієнтоване управління самостійною роботою майбутніх учителів [Текст] / Л. І. Білоусова, Л. С. Колгатіна, О. Г. Колгатін // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2019. – Вип. 2 (14). – С. 75–81. – DOI: 10.5281/zenodo.3669035.