Розвиток математичних здібностей старшокласників у навчанні алгебри і початків аналізу: дидактико-методичні вимоги до процесуального компонента

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті зроблено теоретичний аналіз психолого-педагогічної та науково-методичної літератури в контексті дидактико-методичних вимог до розвитку математичних здібностей старшокласників у навчанні алгебри і початків аналізу. Обґрунтовано, що дотепер мало дослідженими залишаються процесуальний компонент окресленої проблеми, питання дидактично виваженого управління навчально-математичною діяльністю старшокласників. Метою представленого дослідження є проведення змістового аналізу процесуального компонента навчання алгебри і початків аналізу, а також виокремлення дидактико-методичних вимог, дотримання яких сприяє розвитку математичних здібностей старшокласників. Для досягнення мети використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз (змістовий аналіз процесуального компонента навчання старшокласників алгебри і початків аналізу); структурно-системний аналіз (структурно-дидактичний аналіз методів, форм та засобів навчання); змістово-теоретичне узагальнення та проектування (у формулюванні висновків та окресленні змісту подальших досліджень). За результатами проведеного дослідження виділено дидактико-методичні вимоги до процесуального компонента навчання: дотримання принципу розвивальної наступності; цілісна реалізація в математичній освіті триплету навчання ⇔ діяльність ⇔ розвиток; гармонійний розвиток усіх структурних компонентів математичних здібностей (за провідної ролі системо-твірного компонента); втілення при навчанні алгебри й початків аналізу тріади інтерес до математики ⇔ навчально-математична діяльність ⇔ математичні здібності, дотримання психологічних принципів розвивального навчання (за З. І. Калмиковою). На основі цього встановлено методичні вимоги до методів, форм і засобів навчання алгебри і початків аналізу, що слугують розвитку системо-твірного, кодувально-формалізованого, когнітивно-узагальнювального і мнемічно-узагальнювального компонентів математичних здібностей старшокласників.
Theoretical analysis of psychological-pedagogical and scientific-methodical literature in the context of didactic-methodical requirements for the development of mathematical abilities of senior pupils during the teaching of algebra and the beginnings of analysis is done in the article. It has been grounded that the procedural component of the outlined problem, the question of didactically prudent management of teaching and mathematical activity of senior pupils remain little studied. The purpose of our research is to conduct a substantive analysis of the procedural component of learning algebra and the beginnings of analysis, as well as to isolate didactic and methodological requirements, the using of which leads to the development of mathematical abilities of senior pupils. To achieve this, following methods are used: theoretical analysis (long-term analysis of the process component to teach of algebra and the beginnings of analysis); structural and system analysis (structural and didactic analysis of methods, forms and intentions); substantive-theoretically generalizations and designing (in the formation of the results and outline of the content of further researchers). Based on the results of the conducted research outlined didactic-methodical requirements to the process component of the introduction: adhering to the principle of developing succession; holistic implementation in math education triplets of education  the activity  development; harmonious development of the structural components of mathematical abilities (for the role of a system component); inclusion in the beginning of algebra and analysis trias interest in math  educational and mathematical activities  mathematical abilities; the complementary understanding of the psychological principles of development (Z. I. Kalmykova). On the basis of the whole, methodological requirements for methods, tools and forms are established education algebra and analysis, to help develop a systematic, code-formalized, cognitive-generalizing and mnemonic- generalizing component.
Опис
Ключові слова
математичні здібності старшокласників, процесуальний компонент, старшокласники, навчально-методична діяльність, методи, форми та засоби навчання алгебри і початків аналізу, підручники з алгебри і початків аналізу, розвиток здібностей, математичні здібності, mathematical abilities of senior pupils, procedural component, senior pupils, educational and methodical activity, methods, forms and means of teaching algebra and beginnings of analysis, textbooks on algebra and beginnings of analysis, development of abilities, mathematical abilities
Бібліографічний опис
Чугунова, О. В. Розвиток математичних здібностей старшокласників у навчанні алгебри і початків аналізу: дидактико-методичні вимоги до процесуального компонента [Текст] / О. В. Чугунова // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2019. – Вип. 2 (14). – С. 66–74. – DOI: 10.5281/zenodo.3669075.