Методика педагогічного контролю фізичної підготовленості висококваліфікованих спортсменок у хокеї на траві

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті представлено результати дослідження фізичної підготовленості висококваліфікованих хокеїсток у різних періодах річного тренувального циклу, використовуючи низку педагогічних тестів, з метою визначення фізичного стану на відповідному етапі підготовки та корекції навчально-тренувального процесу. За результатами дослідження виявлено динаміку функціональної та фізичної підготовленості висококваліфікованих хокеїсток упродовж річного тренувального циклу, що дозволяє визначити проблемні етапи, планування засобів і методів фізичної підготовки. Дані педагогічного контролю за рівнем фізичної підготовленості розкривають низку проблем, які вимагають, не тільки теоретичного аналізу, але й експериментальної перевірки.
Modern sports training system is characterized by progressive principles, a wide range of interrelated tasks, evidence-based selection tools and techniques, promising years of planning, control high organization, providing hygienic conditions. Physical training rightfully occupies a leading place in the training of qualified athletes. One of the factors that contribute to the effectiveness of the training process is the control of physical fitness of athletes. Physical training plays a major role in shaping motor skills of hockey players and a low level of physical fitness limits their ability to effectively mastering the technical and tactical arsenal. In the modern theory and practice a hockey problem of physical training is underdeveloped, as evidenced by the lack of scientifically based recommendations on the design and process control of physical training, the dynamics of the physical properties at different stages of the annual training cycle and the appropriate use of special tools and techniques. Until recently developing and improving training of qualified athletes has been associated mainly with an increase in the volume of training and competitive pressures, increasing their intensity. In recent years a centralized preparation tendency to decline such loads is dominated. This fact requires further study of theoretical and methodological foundations of sports training in order to intensify the training process and the search for new sustainable integrated tools and methods of preparation. The results of the study of physical fitness of highly-qualified hockey players in different periods of the annual training cycle using a variety of educational tests to determine the physical state at the appropriate stage of preparation and correction of training process are shown in the article. The study has revealed the dynamics of functional and physical fitness of highly-qualified hockey players during annual training cycle, allowing you to identify problematic stages of planning tools and methods of physical training. This pedagogical control according to the level of physical fitness reveals a number of problems that require not only the theoretical analysis and experimental verification. The analysis of the problems of physical training of qualified athletes has shown that physical fitness is an important link in the overall structure of training and significant impact on the training side and primarily on competitive activity, enhancing or limiting its effectiveness.
Опис
Ключові слова
фізична підготовка, фізична підготовленість, висококваліфіковані спортсмени, хокей на траві, педагогічний контроль, тестування, річний цикл підготовки, physical fitness, physical fitness, highly skilled athletes, hockey, pedagogical control, testing, annual training cycle
Бібліографічний опис
Гончаренко, В. І. Методика педагогічного контролю фізичної підготовленості висококваліфікованих спортсменок у хокеї на траві [Текст] / В. І. Гончаренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 8 (42). – С. 166–176.