Педагогічні умови формування комунікативної культури майбутніх юристів під час вивчення дисциплін гуманітарного циклу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття містить відомості про актуальність проблеми формування комунікативної культури майбутніх правознавців для сучасної юридичної й педагогічної теорії та практики. Це зумовлено недостатньою фаховою орієнтацією студентів вищих юридичних закладів та специфікою майбутньої професійної діяльності. У ній подано детальну характеристику необхідних педагогічних умов, за яких відбувається формування комунікативної культури студентів-юристів. Зокрема зроблено акцент на важливості використання в роботі з майбутніми правознавцями змісту дисциплін гуманітарного циклу на основі міжпредметних зв’язків із дотримання педагогічних принципів.
The article contains the information about urgency of an issue of communication standards formation of the future lawyers for modern legal and pedagogical theory and practice. It is caused by insufficient career guidance of higher legal education institutions and professional distinctiveness, a low level of moral and ethical sphere of a future lawyer. The detailed characteristics of required pedagogical conditions for communication standards formation of the future lawyers are given. In particular, it is focused on the importance of using the humanity subjects on basis of intersubject communications committing to the pedagogical principles. On the basis of scientific literature the analysis applicability of raised issue is elaborated, background information of Communication Studies is shortly outlined. The importance of communication culture development for each future lawyer is emphasized; the necessity of using acquired skills in their further career is mentioned. The particular focus is put on the characteristics of different communication styles as psychic atmosphere, emotional well-being of lawyer’s personality; the necessity of shaping the ability to use different forms and communication styles in further jurisprudential activity. The description of the most common communication styles is given. The conclusion is drawn that a lack of necessary communication practices has negative impact on lawyer’s coming in contact with a client. Practicability of supporting proper psychological microclimate by humanitarian teachers within the student’s group for an effective formation of communication culture, making the process of interpersonal cooperation correction of relations between teenagers by the experienced teachers is proved. The dominants of legal professions are emphasized. The importance of special lawyer’s features development is shown. The definitions of the concepts «communication culture» as a constituent of behavioral philosophy together with its functional characteristic as an integral dynamic personality formation that provides adaptation and personal fulfilment of professional lawyer in modern society and «communication cultural pattern» as an underlying form of organization of the value system are presented. The professional growth reflects having knowledge and skills and certain personal qualities necessary for official to do the job successfully.
Опис
Ключові слова
майбутні юристи, комунікативна культура, педагогічні умови, міжпредметні зв’язки, ефективність виховного впливу, гуманітарні дисципліни, особистісне утворення, комунікативні навички, future lawyers, communication standards, pedagogical conditions, intersubject communications, pedagogical impact efficiency, communication cultural, communication styles, personal education, communication skills, psychological macroclimate
Бібліографічний опис
Бовдир, О. С. Педагогічні умови формування комунікативної культури майбутніх юристів під час вивчення дисциплін гуманітарного циклу [Текст] / О. С. Бовдир // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 8 (42). – С. 160–166.