Стан підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах Сумської області в 60-х роках ХХ століття

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано стан підготовки робітничих кадрів у закладах професійно-технічної освіти Сумщини в 1960-х роках. Акцентовано увагу на позитивних зрушеннях у розвитку мережі професійно-технічних навчальних закладів, збільшенні контингенту учнів, підготовці кваліфікованих робітників. Також звернено увагу на недоліки: недостатню матеріально-технічну базу навчально-виховного та виробничого процесу, проблеми в забезпеченні житлово-побутових умов для учнів і викладачів. Розкрито роль базових підприємств у поліпшенні навчання, проживання, а також проходження виробничої практики учнів професійно-технічних училищ.
Vocational education of Ukraine has passed a long way of development. During this time, the educational institution, the legal framework that regulated their work, approaches to the training of skilled workers radically changed. At the present stage of reform it is important to thoroughly study of the peculiarities of the development of vocational education in each period, taking into account the regional aspect of development of professional-technical educational institutions. The problems of development of vocational education as historical and pedagogical issues have been risen in a number of works of the outstanding scientists. The article analyzes the state of training of workers in institutions of vocational education in Sumy in the 1960-s. The author focuses on the positive changes in the development of the network of vocational education institutions, increasing school enrolment, training skilled workers. The tasks for the construction of vocational educational institutions on the production bases of large enterprises are performed. The measures to improve living conditions for rural students in vocational schools are implemented. In strengthening the material-technical base, the improvement of the educational process has provided great assistance basic enterprises in the acquisition of equipment and teaching AIDS in vocational schools. The heads of enterprises, construction sites, farms and other economic organizations were required to allocate vocational educational institutions, acted and formed on their basis the relevant premises, free of charge transfer to schools with the necessary equipment, machines, mechanisms, devices, tools and materials for implementation of the educational process and to perform in the process of industrial training orders of enterprises and organizations. Attention is drawn to the shortcomings: insufficient material and technical base of educational and production process, the problems in providing living conditions for the students and teachers. The individual enterprises and economic organizations are not always provided the students with paid work placements for practical training. In some schools there was a slow process of implementing into the learning process science, technology, engineering, and other active forms of learning, which negatively affect the quality of skilled workers. Schools were not provided with textbooks. The role of the key enterprises in improving education and residence, as well as practical training of the students of vocational schools is defined.
Опис
Ключові слова
професійно-технічна освіта, професійно-технічні училища, сільські професійно-технічні училища, міські професійно-технічні училища, технічні училища, кваліфікований робітник, механізатор сільського господарства, базові підприємства, мережа професійно-технічних навчальних закладів, vocational education, vocational schools, city vocational school, rural vocational schools, technical college, skilled worker, mechanization of agriculture, key enterprises, network of vocational education institutions
Бібліографічний опис
Шипарьова, О. В. Стан підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах Сумської області в 60-х роках ХХ століття [Текст] / О. В. Шипарьова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 8 (42). – С. 92–99.