Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8749
Title: Проблеми готовності вихователів і батьків до здійснення екологічного виховання дітей дошкільного віку
Other Titles: Problems of the Preschool Teachers’ and Parents’ Preparedness to Enjoyment of Environmental Education of Preschool Age Children
Authors: Гаврило, Олена Іллівна
Havrylo, Olena Illivna
Keywords: екологічне виховання
екологічна культура
дошкільна освіта
вихователі
заклади дошкільної освіти
співпраця з батьками
environmental education
ecological culture
preschool education
preschool teachers
pre-school education institution
cooperation with parents
Issue Date: 2019
Citation: Гаврило, О. І. Проблеми готовності вихователів і батьків до здійснення екологічного виховання дітей дошкільного віку [Текст] / О. І. Гаврило // Педагогічні науки : науковий журнал. – Полтава : Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2019. – Вип. 74. – С. 9–12. – DOI: 10.33989/2524-2474.2019.74.196615.
Abstract: У статті подані результати дослідження педагогічної готовності вихователів закладів дошкільної освіти до проведення екологічного виховання дітей. Серед проблем визначено, що педагоги недостатньо ознайомлені з його завданнями та різноманітністю форм, методів і засобів, що дозволяють досягнути мету – формування екологічної культури дошкільників. Батьки вихованців також переважно не готові продовжувати процес екологічного виховання, розпочатий закладом дошкільної освіти, використовуючи усі можливості. Більшість дорослих, що оточують дошкільників, покладаються на пасивне засвоєння дітьми норм екологодоцільної поведінки та формування емоційно-ціннісного ставлення до природного довкілля.
The article presents the results of the study of pedagogical readiness of the teachers of pre-school educational institutions to conduct ecological upbringing of children. The first problem is the insufficient definition of entrepreneurship of the ecological culture by the educators. The other side of the problem is their limited knowledge of current developments in the environmental education of preschoolers. And few educators carry out environmental education in the system, combining it with other spheres of knowledge. During the acquaintance of the children with nature attention is paid to their mental and aesthetic development, but the axiological aspect remains aside. A positive trend is the using of methods of direct contact with nature among the tools; literature and art works as well. The preschoolers work at the kindergarten land plot, in the corner of wildlife. Also, natural objects predominate as a means of education. However, during receiving the knowledge children do not always have a well-established nature-based behavior, and educators do not use the opportunity to give a good example of it. Small number of the teachers work with ecological tales and the creativity of children. Аt the same time, parents rarely continue the process of environmental education at home, motivated by lack of time and methodological knowledge and skills. Children aren’t trust care for animals and plants. As a conclusion it is necessary to raise the ecological culture of educators, who should cooperate with the parents of pupils in this area of activity.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8749
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гаврило_стаття.docx44,72 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.