Особливості формування лінгвістичних понять у молодших школярів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена особливостям формування лінгвістичних понять у молодших школярів, тому що формування системи наукових понять є одним з основних завдань шкільного навчання на всіх його етапах, а, отже, питання пошуку шляхів глибокого і міцного їх засвоєння завжди були і залишаються актуальними питаннями педагогічної теорії та практики. Автором вивчена і проаналізована психолого-педагогічна та науково-методична література з проблеми дослідження. У статті дається визначення процесу формування наукових понять та дефініції терміна «поняття», розкривається співвідношення поняття і терміна, зазначені два напрями процесу розвитку понять, встановлена різниця між науковим та навчальним поняттями. Автор розкриває методичні умови, що забезпечують засвоєння поняття, описує різні точки зору щодо особливостей процесу засвоєння понять учнями, зокрема, етапи роботи з формування понять, які запропонував психолог М. Шардаков. Для більш ефективного оволодіння поняттям автор доповнює шлях формування поняття, запропонований М. Шардаковим, варіантом, який пропонується відомим психологом та педагогом В. Давидовим, який наголошував, що послідовність формування понять повинна чітко визначатися побудовою навчальних програм. Зазначено кроки до засвоєння понять молодшими школярами. У висновках доведена необхідність та перспективи подальшого вивчення зазначеної проблеми.
The article is devoted to the peculiarities of formation of such linguistic concepts in primary school pupils, as the formation of scientific concepts, the system of these concepts that is one of the main objectives of schooling in all its phases, and hence the question of finding the ways of their deep and lasting understanding have always been and remain relevant issues of pedagogical theory and practice. The psychological-pedagogical and methodological literature on the research problem was studied and analyzed. The article defines the process of formation of scientific concepts and gives definitions of the notion «concept», reveals the relation of concepts and terms, points out two ways of formation of the concepts, distinguishes the differences between scientific and educational concepts. The author reveals the methodological conditions that ensure the learning and formation of linguistic concepts: 1) providing an active mental activity of pupils; 2) focused effort on the development in children of linguistic relationship to words and sentences; 3) ensuring awareness of essential and nonessential attributes of the concept; 4) inclusion of a new concept to the previously studied system; 5) disclosure of the essence of language categories connection in the process of learning a new category; 6) a visual examination of the concept describes different views on the characteristics of the process of learning the concepts by the pupils, particularly stages of work on the formation of the concepts proposed by psychologist M. N. Shardakov. The methodological steps to learning the concepts of primary school pupils are shown. In the conclusion the necessity of formation of linquistic concepts is proved and perspectives for further research and development of this problem are determined. Therefore, solving the problem of formation of linguistic concepts in primary school pupils, it should be remembered that we are talking not about memorizing verbal definition or formulation of rules, but about the concept as a form of thought and knowledge, because only the knowledge of definitions, even supported by appropriate examples, does not indicate the formation of concepts. Thus, to ensure a high level of linguistic concepts in pupils you need to know not only learning, but also the methods of its implementation and depending on the specific conditions and stage of learning select the most rational way of forming concepts.
Опис
Ключові слова
поняття, лінгвістичне поняття, наукове поняття, навчальне поняття, термін, формування поняття, concept, linguistic concept, scientific concept, concept of education, term, formation of concepts
Бібліографічний опис
Зіядінова, Р. І. Особливості формування лінгвістичних понять у молодших школярів [Текст] / Р. І. Зіядінова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 9 (43). – С. 168–174.