Проблемні аспекти методики початкової музичної освіти в дитячих музичних школах

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядаються методичні проблеми педагогіки початкової музичної освіти як фундаменту майбутньої професійної діяльності. У контексті значних соціокультурних перетворень сучасності аналізуються сутнісні питання музичного навчання і виховання. Виявляються різні варіанти напряму педагогічної стратегії, що сприяють підвищенню ефективності навчання. Доведено, що початкова музична освіта в Україні потребує оновлення з метою орієнтації процесу музичного навчання на максимальну активізацію творчих дій учнів та їх творче самовираження. Автор зазначає, що особливе значення має відводитися формуванню повноцінного сприйняття, розуміння й відтворення художнього, художньо-пізнавального тексту молодшими школярами, розвитку в них відповідних умінь, емоційно-чутливої сфери, образного мислення.
In the article the author analyzes the major problem areas of primary musical education methodology in children's schools and possible ways their leveling to ensure interoperability of spiritual, general cultural, and musical development of pupils. The author notes that the primary music education in Ukraine needs to be updated because it does not consider current trends in native education. The L. Barenboim approach on key components of a successful music education is described. Under this approach there are two main components: identifying natural abilities of pupils and identifying key learning objectives. The author chooses such main methods of identifying student’ creative potential: testing, psychological and pedagogical supervision. The method of testing the author defines as such that not adequately discloses the child’s creativity. A more efficient method, in opinion of the author, is the method of observation. However, observation requires the teacher’s considerable knowledge, skills as a musician and as a psychologist. Another important component of a successful primary music education is to determine the purpose for which training is provided. In modern pedagogy there are usually distinguished two main objectives of special musical education. The first goal is a general aesthetic education of children, forming their creativity, developing imagination and mastering any musical instrument playing skills. The second goal is training staff for working in the music field. According to the author, the purpose of special musical education is exceptionally aesthetic education. Just in case the student has a desire to obtain professional music education the major goal of musical course is professional preparation. The author emphasizes that in the music education preference should be given to the developmental education, not standard. In the construction of education methodology of the specific pupil teacher should consider his abilities and needs. Methodology should be directed at the formation of a fully developed personality – active and creative initiative. The author concludes that the primary music education in Ukraine should be focused on maximizing the creative abilities of students and their expression.
Опис
Ключові слова
музична педагогіка, виявлення музичної обдарованості, тестування, психолого-педагогічне спостереження, розвивальне навчання, music pedagogy, identification of musical talent, testing, psychological pedagogical observation, developing education
Бібліографічний опис
Костенкова, А. М. Проблемні аспекти методики початкової музичної освіти в дитячих музичних школах [Текст] / А. М. Костенкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 9 (43). – С. 33–40.