Дидактико-методичне моделювання уроку української мови на засадах діяльнісного підходу в умовах розвитку цифрового освітнього середовища

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено огляд організації уроку української мови на основі діяльнісного підходу з використанням цифрових інструментів. На прикладі теми «Рід іменників. Іменники спільного роду» виділено основні види діяльності на кожному етапі уроку «відкриття» нового знання, установлено методи, прийоми, інтернет-застосунки. Автор визначає основні можливості кожного етапу уроку, ілюструє, яким шляхом здійснюється розв'язання практичних проблем, осмислює способи реалізації діяльнісного підходу, описує функції учасників освітнього процесу, переконує, що візуалізаційна складова уроку є необхідною для формування розумових дій здобувачів освіти, розвитку їхньої самостійної творчої діяльності.
The article provides an overview of organizing Ukrainian language lesson on the activity-based approach using digital tools. On the example of the topic “The genus of nouns. Common Nouns” the main activities at each stage of the lesson of “discovery” of new knowledge are highlighted, the methods, techniques, Internet applications are defined. Effective use of teaching methods at a certain stage of the lesson of “discovery” of new knowledge ensures acquisition of practical experience by the learners, stimulates their activity, influences the success of mastering the topic. While modeling the Ukrainian language lesson on the subject of “Nouns. Nouns of the generic genus” the most popular were such methods as ranking, linguistic game or fairy tale, partial search (heuristic), reproductive, exercise. At the same time, the use of a variety of techniques contributed to optimization of students’ activities, interested, prompted the choice of individual trajectory. Visualization of the educational process, which provided a constructive motivation for learning activities, was done using such digital tools as Jamboard, WordArt, Thisissand.com, Google-test, classtime, Google-document, Google-drawing, LearningApps and so on. The author defines the basic possibilities of each stage of the lesson, illustrates how to solve practical problems, considers ways to implement a business approach, describes the functions of participants of the educational process, convinces that the visual component of the lesson is important for the formation of mental actions of the learners, their creative development activities. With development of the global information space, they can function effectively in the educational environment, including the digital environment. The author emphasizes that the necessary component of the lessons of “discovery” of new knowledge is the motivation of students’ educational activity, which is realized through meaningful work, self-knowledge, the use of non-standard approaches. When motivating a certain activity, the teacher should take into account the age characteristics of the subjects of learning, know that introduction of new information should be based on the previously acquired knowledge, integrate new ideas in the context of the known ones.
Опис
Ключові слова
українська мова, методи, прийоми, цифрові інструменти, урок «відкриття» нового знання, іменники спільного роду, візуалізація, Ukrainian language, methods, techniques, digital instruments, lesson of “discovery” of new knowledge, common nouns, visualization
Бібліографічний опис
Корицька, Г. Дидактико-методичне моделювання уроку української мови на засадах діяльнісного підходу в умовах розвитку цифрового освітнього середовища [Текст] / Г. Корицька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 10 (94). – С. 141–150. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.10/141-150.