Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8561
Title: Основні напрями вищої професійної фізкультурної освіти в контексті ідей акме-культурологічної парадигми
Other Titles: Main Directions of Higher Professional Physical Culture Education in the Context of the Ideas of the Acme-Culturological Paradigm
Authors: Іваній, Ігор Володимирович
Ivanii, Ihor Volodymyrovych
Лянна, Ольга Володимирівна
Lianna, Olha Volodymyrivna
Keywords: акмеологічна і культурологічна парадигми
заклади вищої освіти
майбутні фахівці з фізичного виховання та спорту
професійна підготовка
основні напрями
acmeological and culturological paradigms
higher education institutions
future specialists of physical education and sport
professional training
main directions
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Іваній. І. В. Основні напрями вищої професійної фізкультурної освіти в контексті ідей акме-культурологічної парадигми [Текст] / І. В. Іваній, О. В. Лянна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 10 (94). – С. 39–52. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.10/039-052.
Abstract: У дослідженні проаналізовано становлення національної моделі вищої освіти та визначено сукупність положень, що складають підґрунть основних напрямів вищої професійної фізкультурної освіти в контексті ідей акме-культурологічної парадигми. Показано, що поєднання акмеологічної й культурологічної парадигми в єдиний акме-культурологічний (інтегративний) підхід та його упровадження в професійну підготовку майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту передбачає такі концептуальні трансформації основних структурних компонентів вищої фізкультурної освіти: на рівні освітніх цілей – сформувати професійно-педагогічну культуру майбутніх фахівців; на рівні змісту – посилити акмеологічну й культурологічну складову; на рівні педагогічних технологій – спрямувати зусилля на діяльнісне засвоєння майбутніми фахівцями акме-культурних норм і цінностей; на рівні освітнього середовища – створити акме-культуронасичене середовище навчання; на організаційно-управлінському рівні – сформувати організаційну культуру закладу вищої освіти; на результативному рівні – сформувати особистість майбутнього фахівця з фізичного виховання та спорту як суб’єкта культури.
The article is devoted to the analysis of the formation of the national model of higher education and definition of a set of regulations that form the basis of the main directions of higher professional physical culture education in the context of the ideas of the acmeculturological paradigm. A new domestic educational paradigm is revealed, which as a priority of higher education that considers orientation on the interests of the personality, adequate to modern trends of social development and educational innovations, which in turn predetermined the basic principles of reforming the educational system of Ukraine. It is shown that the modern educational paradigm is a multi-aspect complex phenomenon in which traditional education interacts with innovative one. Along with it, this interaction is realized through the development of culturological potential of a personality, which focuses on humanistic dominant, and interaction of traditions and innovations in education is a new, higher level of humanization and achieving peaks (acme) in education. In the context of the ideas of the modern educational paradigm, the specificity of higher professional physical culture education is considered, and it is shown that the polyfunctionality of physical culture, its degree of developing, health-improving, educational technologies requires a special approach to training specialists in the field of physical education and sport. It is taken into account, that activities of these specialists are related to a person, so it is necessary to focus on their training in the psychological-pedagogical aspect. It is shown that combination of acmeological and culturological paradigm in a single acme-culturological (integrative) approach and its implementation in professional training of future specialists of physical education and sports involves such conceptual transformations of the structural components of higher physical education: at the level of educational aims – to form professional-pedagogical culture of future specialists; at the level of content of professional physical culture education – to strengthen acmeological and culturological components; at the level of pedagogical technologies – to direct efforts to active mastering of acme-culturological norms and values by future specialists; at the level of educational environment – to create acme-culturological saturated environment of education; at the organizational-managerial level – to form organizational culture of the higher education institution; at the effective level – to form personality of a future specialist of physical education and sports as a subject of culture.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8561
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdf214,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.