Методичне забезпечення процесу конструювання творчого професійно-зорієнтованого середовища у процесі професійної підготовки майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття висвітлює наукову платформу та функційну роль конструювання творчого професійно-зорієнтованого середовища у процесі професійної підготовки майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей. Метою дослідження є конкретизація базових характеристик творчого професійно-зорієнтованого середовища закладу вищої освіти. На основі аналізу наукових джерел доведено, що принципового значення в естетизації загальної професійної підготовки майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей відіграє занурення їх у спеціально створене творче професійно-зорієнтоване середовище, що специфіковано як комплекс спеціально створених обставин та характеристик освітнього процесу педагогічного університету, що вирізняється естетичним змістом, увиразнює культурний контекст життєвого простору майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей в професійно-зорієнтованій проекції.
The article elucidates the scientific platform and the functional role of constructing creative professionally oriented environment in the process of professional training of future teachers of humanities. The authors focused on 03 Humanities: 031 Religious Studies, 032 History and Archeology, 033 Philosophy, 034 Cultural Studies, 035 Philology; described the methodological resource of the process of aesthetization of professional training of future teachers of humanities by immersing higher education students in a specially created creative professional-oriented environment. The purpose of research is to concretize the basic characteristics of the creative professionally oriented environment of higher education institutions. Research methods: systematization of scientific provisions of modern pedagogical science – to find out the content-functional characteristics of the modern creative professionally oriented environment of higher education institution of pedagogical profile; generalization of methodological and practical developments – for the purpose of experimental testing of the method of work with students. On the basis of the analysis of scientific sources it is proved that their immersion into a specially created creative professionally oriented environment is fundamental importance in aesthetization of the general professional training of future teachers of humanities. The concept of “creative professionally oriented environment of higher education institutions” is concretized as a complex of specially created circumstances and characteristics of the educational process of a pedagogical university, which is distinguished by aesthetic content, expresses the cultural context of the living space of future humanities teachers in professionally oriented projection. The methodological resource (illustrated with specific examples) of creating a creative professionally oriented environment in the professional training of future teachers of humanities is presented. The most effective forms of work with humanities students are described in the context of aesthetization of their professional training (creative projects, creative competitions, design projects, art workshops, site design, exhibition activities, individual research tasks, etc.).
Опис
Ключові слова
заклад вищої освіти, майбутні вчителі гуманітарних спеціальностей, освітнє середовище закладу вищої освіти, естетизація, творче професійно-зорієнтоване середовище, конструювання, методичний ресурс, institution of higher education, future teachers of humanities, educational environment of the institution of higher education, aesthetization, creative professionally oriented environment, design, methodological resource
Бібліографічний опис
Галіцан, О. Методичне забезпечення процесу конструювання творчого професійно-зорієнтованого середовища у процесі професійної підготовки майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей [Текст] / О. Галіцан, Т. Койчева // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 10 (94). – С. 22–30. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.10/022-030.