Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8550
Title: Індивідуальні фактори ризикованої щодо віл-інфікування поведінки підлітків – учнів професійно-технічних навчальних закладів
Other Titles: Individual Risk Factors for HIV Infection Behavior of Teenagers – Students of Vocational Schools
Authors: Лях, Т. Л.
Liakh, T. L.
Середа, В. Г.
Sereda, V. H.
Keywords: ВІЛ
СНІД
профілактика
соціальна профілактика
соціально-педагогічна профілактика ВІЛ/СНІДу
підліток
учень професійно-технічного навчального закладу
фактори ризикованої щодо ВІЛ-інфікування поведінки підлітків
HIV
AIDS
prevention
social prevention
social and educational HIV/AIDS
teen
student of vocational institution
risk factors for HIV transmission behavior among adolescents
Issue Date: 2015
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Лях, Т. Л. Індивідуальні фактори ризикованої щодо віл-інфікування поведінки підлітків – учнів професійно-технічних навчальних закладів [Текст] / Т. Л. Лях, В. Г. Середа // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 461–466.
Abstract: У статті автор аналізує фактори ризикованої щодо ВІЛ-інфікування поведінки підлітків – учнів професійно-технічних навчальних закладів, пропонує інструментарій для визначення цих факторів; дає рекомендації соціальним педагогам професійно-технічних навчальних закладів щодо допомоги учням-підліткам в усвідомленні негативного впливу визначених факторів ризикованої щодо ВІЛ-інфікування поведінки та знаходженні шляхів їх усунення. Зокрема, автор детально аналізує індивідуальні фактори ризикованої щодо ВІЛ-інфікування поведінки підлітків.
In this article the authors analyze the factors of risk for HIV infection behavior of teenagers – students of vocational education institutions of Ukraine, drew attention to the tools to determine the factors identified; make recommendations to social workers of vocational training institutions that must help adolescent students in recognizing the negative impact of certain factors of risk for HIV infection behavior and finding ways to address them. In particular, the authors analyze in detail the individual risk factors for HIV infection behavior of teenagers: representations, beliefs, focusing on teenagers who may choose risky behavior; emotions, feelings, emotional states, which have been negatively experienced by teenagers and encouraged them to engage in risky behavior; skills and behavioral patterns associated with risk of HIV infection, leading to the formation of risk behaviors and skills that are lacking for safe life; personal qualities, which make it difficult to adapt, preventing choose safe means to meet the needs; personal problems that a teenager can try to solve or from which to hide using risky behavior; especially adolescent relationships with others, the negative impact that it has on the part of others. According to the authors, the formation of risky behavior in each case results in a unique course factors. Thus the boys can not understand or overlook these factors and do not associate them with risky behaviors, negative attitude to prevention and to professionals in these activities. To achieve the objectives of social and HIV risk behavior should help teenagers realize the negative impact of these factors and find ways to address them. This problem appears to social educators and other professionals involved in the design and implementation of social and educational programs on HIV/AIDS and risky behavior. As a result, research on risk factors of HIV infection in the life of a teenager by a variety of methods social worker must make an educated guess about what is risky behavior and HIV infection, what personal qualities and circumstances of life contribute to the formation, consolidation of risk behavior or hinder overcome it. On this basis, it is determined what information to provide the adolescent, how to teach skills which personal qualities necessary to correct and which develop. Only considering these characteristics, according to the authors, you can create and implement effective prevention program for students of vocational education institutions on HIV/AIDS.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8550
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liakh_Sereda.pdf784,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.