Інноваційні технології активного навчання музики в дошкільній освіті

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є окреслення специфіки використання інноваційних технологій активного навчання музики в сучасній дошкільній освіті. Для досягнення мети розвідки застосовано загальнонаукові методи: аналіз і синтез для вивчення психолого-педагогічної літератури; педагогічного досвіду в галузі вищої педагогічної освіти; узагальнення та конкретизації для окреслення термінологічного апарату, формулювання висновків. Практичне значення статті полягає в наведенні конкретних рекомендацій щодо використання інноваційних технологій активного навчання музики в дошкільній освіті. Перспективи дослідження полягають в опрацюванні питань комбінаторного використання сучасних технологій активного навчання музики.
The innovative aspects of technologies of active music learning in the system of preschool education are analyzed in the article; the most up-to-date concepts of music education and upbringing in the context of the adaptation component to the requirements of the present are highlighted. The purpose of the article is to outline the specifics of the use of innovative technologies of active music learning in modern preschool education. To achieve the goal of the research, we use common scientific methods: analysis and synthesis for the study of psychological and pedagogical literature on the problem of the study, pedagogical experience in the field of higher pedagogical education; generalization and concretization for the definition of the terminology apparatus, formulation of conclusions. The practical significance of the article is to provide specific recommendations for the use of innovative technologies of active music learning in modern preschool education. The use of these technologies contributes to the formation of future teachers’ artistic taste, develops creative abilities, a sense of beauty in art and reality, develops attention, desire to achieve the goal, works out coordinated actions of the whole team. The students will be able to bring up these qualities in their students. Thus, the characteristic features of innovative technologies of active music learning in modern preschool education are determined, namely: they are connected with both modification and combinatorial innovations; they correspond to the subject-methodological level of pedagogical technology functioning; encourage activation of educational and cognitive activity; provide the advantage of practical musical and aesthetic activity over the theoretical; allow the use of modern technologies of music education. The prospects of the study are to investigate the issues of combinatorial use of modern technologies of active music learning: elementary music-making, rhythmic-motor interpretation of musical works, active listening to music.
Опис
Ключові слова
інновації, технології, нововведення, активне навчання, музично-педагогічні концепції, дошкільна освіта, музикування, innovations, technologies, active training, musical-pedagogical concepts, preschool education, music-making
Бібліографічний опис
Пушкар, Л. В. Інноваційні технології активного навчання музики в дошкільній освіті [Текст] / Л. В. Пушкар // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 287–299. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/287-299.