Особливості професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до подальшої фахової діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті окреслено теоретичні та практичні засади професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації фізкультурно-оздоровчого середовища в закладах загальної середньої освіти. Під фізкультурно-оздоровчим середовищем закладу загальної середньої освіти розуміється педагогічно вивірений і доцільно організований освітній простір, у якому створені необхідні умови для збереження і зміцнення фізичного, духовного, психологічного й соціального здоров’я всіх учасників освітнього процесу та який має на меті виховання фізично здорової та морально досконалої молодої людини, спроможної активно реалізувати себе в дорослому житті в інтересах своєї особистості, сім’ї, держави та суспільства.
The article describes theoretical and practical foundations of professional training of future physical education teachers for organization of physical and health environment in general secondary education institutions. The contribution of physical culture to higher education should be providing students with all aspects of knowledge about health and healthy lifestyles, as well as an arsenal of practical skills that ensure maintenance and enhancement of health, development and improvement of his psychophysical abilities and personality traits. The leading role in health care certainly belongs to the physical culture, which aims to form the basis for a further conscious healthy lifestyle. That is why physical education teachers training should, first and foremost, ensure their ability to organize an environment of a general secondary education institution that, from the standpoint of balanced participation in sporting activities, would perform both a health function and an educational function. Therefore, the social significance and urgency of the problem, the need to resolve these contradictions led to the need to study the theoretical and practical foundations of professional training of future physical education teachers to organize physical education and health environment of the institution of secondary education. The physical and health-improving environment of the institution of general secondary education refers to a pedagogically adjusted and appropriately organized educational space, in which necessary conditions are created for preserving and strengthening physical, spiritual, psychological and social health of all participants of the educational process and aimed at nurturing physically healthy and morally perfect young man, able to actively realize himself in adulthood in the interests of his personality, family, state and society.
Опис
Ключові слова
учитель фізичного виховання, професійна діяльність, фізична культура, фізкультурно-оздоровче середовище, physical education teacher, professional activity, physical culture, physical and fitness environment
Бібліографічний опис
Рибалко, П. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до подальшої фахової діяльності [Текст] / П. Рибалко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 235–244. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/235-244.