Підготовка майбутнього вчителя до використання елементів ейдетики у процесі вивчення математичної галузі в початковій школі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто проблему підготовки майбутнього вчителя початкової школи до використання елементів ейдетики у своїй професійній діяльності. Обґрунтовано основні аспекти вивчення математичної галузі в сучасній початковій школі. Проаналізовано й окреслено, які методи, прийоми, техніки ейдетики доцільно використовувати в початковій школі під час вивчення математичної галузі. З’ясовано доцільність використання елементів ейдетики під час вивчення певних математичних тем. Досліджено методичний аспект використання елементів ейдетики під час вивчення певних тем із навчальної дисципліни «Методика навчання освітньої галузі «Математика»».
The purpose of the article is to search the issue of training future teachers for using the eidetics elements in the educational process on mathematics in primary school. The research methods are critical analysis of the scientific and pedagogical literature, comparison, generalization of practical researches, systematization. The results of the study consist in a critical literature analysis on the research subject, systematization and generalization of the received information, implementing of results in the process of teaching the course “Methods of teaching the educational field “Mathematics” at the primary education faculty. In our research, the importance of using eidetics elements in the process of teaching some mathematical topics was found out. The methodological aspect of using the eidetics elements in the educational process of studying certain topics on the course of “Methods of teaching the educational field of study “Mathematics” is researched. A number of tasks that will allow primary school teachers to form pupils’ mathematical ideas and concepts are considered. They are to identify the main features of subjects, mathematical objects, numbers; to distinguish and characterize mathematical objects according to given characteristics; to compare, summarize, classify, determine the sequence of events; to define certain concepts, etc. It allows to develop mathematical speaking of primary school pupils, their ingenuity and intelligence. The practical importance of the research lies in selection and development of tasks that can be used by primary school teachers in their professional activities. The main principles and the study results can be used by university teachers in the process of teaching the course “Methods of teaching the educational field of study “Mathematics” to intending primary school teachers. Conclusions and prospects for further research. Using the eidetics elements by intending primary school teachers in their professional activities contributes to the implementation of the New Ukrainian School’s tasks that aims at providing comfortable conditions, learning productivity etc. Implementation of eidetics techniques in the process of studying the mathematical field of study contributes to the effective memorization and reproduction of educational information; expanding memory, imagery, and multifaceted perception of the world. Researching the methods of using eidetics techniques in the primary school teachers’ training for professional activity requires further development.
Опис
Ключові слова
підготовка майбутнього вчителя початкових класів, використання елементів ейдетики, математична галузь, intending primary school teachers’ training, using the elements of eidetics, mathematics field of study
Бібліографічний опис
Непомняща, Г. Підготовка майбутнього вчителя до використання елементів ейдетики у процесі вивчення математичної галузі в початковій школі [Текст] / Г. Непомняща // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 205–216. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/205-216.