Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8519
Title: Розвиток освіти дорослих Угорщини (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)
Other Titles: Adult Education Development in Hungary (Second Half of XX – Beginning of XXI Сentury)
Authors: Годлевська, Катерина
Hodlevska, Kateryna
Keywords: освіта дорослих
розвиток
Угорщина
законодавче забезпечення
якість освіти дорослих
adult education
development
Hungary
legislative regulation
adult education quality
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Годлевська, К. Розвиток освіти дорослих Угорщини (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) [Текст] / К. Годлевська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 12–22. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/012-022.
Abstract: Метою дослідження є виявлення особливостей освіти дорослих в Угорщині на основі цілісного аналізу соціально-економічних, соціокультурних процесів її становлення та розвитку. Для досягнення поставленої мети використовувалися методи ретроспективного, порівняльного й системного аналізу. Розвиток системи освіти дорослих Угорщини аналізувався за такими критеріями: політика, управління, фінансування, залученість дорослого населення в освіту дорослих і якість. Виявлено такі особливості розвитку освіти дорослих в Угорщині: постійне вдосконалення нормативно-правового забезпечення освіти дорослих, чітка мережа установ, що забезпечують контроль за освітою дорослих, різні шляхи фінансування й створення системи організацій для забезпечення якості.
The research aim is to identify adult education features in Hungary on the basis of an initial analysis of socio-economic, socio-cultural processes, its formation and development. To achieve this aim were used methods of retrospective, comparative and systematic analysis. The adult education system development in Hungary was analyzed according to the following criteria: policy, management, funding, adult involvement in adult education and quality. It was determined that the main aim of adult education in Hungary are: initial training, professional training, correction of violations, professional knowledge and competences development, increasing employment opportunities, lifelong learning. The following features of adult education development in Hungary were identified: continuous improvement of the legislative bases for adult education (Laws “On National Education” (1993), “On Adult Education” (2001), “On Adult Education” (2013), Resolution “Recovery Strategy on professional education and training programs for adults” (2019) etc.), a clear network of institutions providing control and quality assurance for adult education (National Employment Service; Adult Education and Professional Training National Bureau; Adult Education and Professional Training Department), various ways of financing (individual, private, state) and creating a system of institutions for quality assurance (National Institute of Adult Education, Lifelong Learning Network University, Association for Continuing Education, Hungarian Society of National Secondary Schools). Further research prospects lie in exploring the possibilities of creative use of the progressive ideas of Hungarian experience for adult education development in Ukraine at different levels.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8519
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hodlevska.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.