Соціально-педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами: досвід європейських країн

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті з’ясовано основні підходи до надання соціально-педагогічної підтримки дітей з особливими освітніми потребами в європейських країнах. Закцентовано на тому, що в науковому дискурсі немає єдиного розуміння особливих освітніх потреб. Доведено, що в європейських країнах поширеними є кілька моделей надання соціально-педагогічної підтримки дітям з особливими освітніми потребами, що відбивають способи їх залучення до загальноосвітнього середовища – розширення доступу до освіти; мейнстримінг; інтеграція; інклюзія. Кожна з означених моделей базується на тій чи іншій пропорції між соціалізацією та освітою. Досвід досліджуваних країн демонструє, що спільне навчання сприяє соціальній адаптації дітей з обмеженими можливостями здоров’я, їх незалежності, а найголовніше – зміняє громадську думку, допомагає звичайним дітям ставати більш толерантними й навчитися поважати інші особистості.
The article describes leading approaches to providing social-pedagogical support for children with special educational needs in the European countries. It is emphasized that in the scientific discourse there is no unified understanding of special educational needs. It is proved that in the European countries several models of providing social-pedagogical support for children with special educational needs are widespread, reflecting the ways of their inclusion in the general educational environment – widening participation; mainstreaming; integration; inclusion. The main purpose of widening participation is to increase educational opportunities for persons with special educational needs, ethnic minorities, as well as people from disadvantaged backgrounds. This policy is implemented through various agreements and financial incentives for education institutions participating in such projects. In the context of mainstreaming takes place direct interaction of persons with special educational needs and ordinary people mainly in leisure activities. Integration involves direct inclusion of all children in the educational process, taking into account their personal, physical and psychological characteristics. Inclusion is an educational activity where people with different limitations and needs can study on an equal basis with people who do not have any disabilities. It is concluded that each of the specified models is based on one or the other proportion between socialization and education. The experience of the countries studied demonstrates that collaborative learning contributes to social adaptation of children with disabilities, their independence, and most importantly, changes public opinion, helps ordinary children become more tolerant and learn to respect others.
Опис
Ключові слова
соціально-педагогічна підтримка, діти з особливими освітніми потребами, інтеграція, мейнстримінг, інклюзія, соціалізація, європейські країни, social-pedagogical support, children with special educational needs, integration, mainstreaming, inclusion, socialization, European countries
Бібліографічний опис
Бойченко, М. А. Соціально-педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами: досвід європейських країн [Текст] / М. А. Бойченко, І. А. Чистякова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 3–12. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/003-012.