Грамотність, компетентність, культура крізь призму інформатизації суспільства

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У рамках інформатизація освіти у науковій та методичній літературі спостерігається понятійний дисонанс, пов'язаний зі змістом категорій «інформаційна грамотність», «інформаційна компетентність», «інформаційна культура». Метою статті є термінологічний аналіз понять «інформаційна грамотність», «інформаційна компетентність», «інформаційна культура» за тлумаченнями вітчизняних та зарубіжних дослідників. Структурний ланцюг результативності освіти найбільш точно відображається у наступній ієрархічній послідовності: грамотність – компетентність – культура. Інформаційна грамотністю – це наявність знань і умінь, необхідних для правильної ідентифікації інформації, необхідної для виконання певного завдання або вирішення проблеми; ефективного пошуку інформації, її організації та реорганізації; інтерпретації та аналізу знайденої і витягнутої інформації; оцінки точності і надійності інформації; при необхідності – передачі і представлення результатів аналізу та інтерпретації іншим особам; подальшого застосування інформації для здійснення певних дій і досягнення певних результатів. Інформаційна компетентність – це здатність особистості орієнтуватися в потоці інформації, уміння працювати з різними видами інформації, знаходити й відбирати необхідний матеріал, класифікувати його, узагальнювати, критично до нього ставитися, на основі здобутих знань вирішувати будь-яку інформаційну проблему, пов’язану з професійною діяльністю, здатність використовувати комп’ютерні технології у професійній діяльності та повсякденному житті. Інформаційна культура вчителя – це інтегроване особистісне утворення, яке є системою ціннісних орієнтацій, знань, умінь і навичок формування потреби в інформації, здійснення пошуку необхідної інформації з усієї сукупності інформаційних ресурсів, відбору, оцінювання, збереження знайденої інформації, інтеграції, структурування та створення нової інформації, презентації її учням з урахуванням їхніх вікових особливостей. Перспективою подальших наукових розвідок є дослідження змісту нової категорії – візуально-інформаційна культура, яка породжена феноменами «візуалізація» та «інформатизація».
Within the framework of informatization of education in the scientific and methodological literature, there is a conceptual dissonance associated with the content of the categories "information literacy", "information competence", "information culture". The purpose of the article is the terminological analysis of the concepts of "information literacy", "information competence", "information culture" according to the interpretations of national and foreign researchers. The structural chain of educational performance is most accurately reflected in the following hierarchical sequence: literacy – competence – culture. Information literacy is the knowledge and skills necessary to correctly identify the information needed to complete a task or problem; effective search for information, its organization and reorganization; interpretation and analysis of the information found and extracted; assessing the accuracy and reliability of information; if necessary – transferring and presenting the results of analysis and interpretation to other persons; the subsequent use of information to take action and to achieve certain results. Information competence is the ability of the individual to navigate the flow of information, the ability to work with different types of information, find and select the necessary material, classify it, summarize, critical of it, on the basis of the acquired knowledge to solve any information problem related to professional activity, ability to use computer technology in professional activity and daily life. Teacher information culture is an integrated personal formation, which is a system of value orientations, knowledge, skills and skills of forming the need for information, searching for the necessary information from the whole set of information resources, selecting, evaluating, preserving the information found, integrating, structuring and creating new information, presentations to students based on their age characteristics. The prospect of further scientific exploration is the study of the content of a new category – the visual and information culture, which is generated by the phenomena of "visualization" and "informatization".
Опис
Ключові слова
інформація, інформатизація, інформаційна діяльність, інформаційна грамотність, інформаційна компетентність, інформаційна культура, вчитель, компетентність, information, informatization, information activity, information literacy, information competence, information culture, teacher, competence
Бібліографічний опис
Друшляк, М. Г. Грамотність, компетентність, культура крізь призму інформатизації суспільства [Текст] / М. Г. Друшляк // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2019. – Вип. 1 (13). – С. 77–86. – DOI: 10.5281/zenodo.3547775.