Особливості прояву емоцій у дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Мета дослідження передбачає вивчення емоційних переживань у дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку. Основними методами є модифікація проективних малюнкових, кольорових технік. Ми з’ясували, що в дошкільників з ПМР позитивні емоції розвинуті недостатньо, на що вказував середній та низький рівень їх прояву. Матеріали дослідження доводили, що діти не вміють розпізнавати та використовувати більшість емоцій у життєвих ситуаціях. Часто переважали негативні емоції, що впливали на взаємини в сім`ї, між однолітками, а також і на їх внутрішні переживання. У перспективі планується розробка навчально-корекційних занять, спрямованих на формування в дошкільників умінь розуміти та керувати власними емоційними переживаннями.
The purpose of the article involves the study of emotional experiences in preschool children with typical psychophysiological development and disorders of speech development. Based on the analysis of scientific sources, it is determined that feelings and experiences of preschool children become more complex and predominantly situational. During this period, the child shows a sense of shame, dignity, justice, humor and empathy, the preschooler is characterized by a variety of emotional experiences, which lie, above all, in the area of relationships with parents and also with the caregiver. In social contacts, emotions complement the speech information. The preschooler is transitioning from object-oriented desires to objectrelated desires. All the activities of the preschoolers, that they carry out, are emotionally intense. Also important is emergence in preschoolers of such emotions as sympathy for other people, empathy, without these emotions, it is impossible to work together and complex forms of communication of children. Emotional behavior of a child is formed on the basis of a certain emotional experience, an emotion is a formed response to the influence of adults and peers. The main methods of research in the scientific work were modification of projective drawing and color techniques. To determine the scoring system by methods that explored the emotional sphere, we considered the highest number of points scored by preschoolers. When studying the emotional sphere of preschoolers, the highest number of points of available positive emotions is 10 points and negative –10 points, which allowed us to determine the level of development of positive and negative emotional experiences. The study covered 40 preschool children (6 – 7 years old), of whom: 52,5 % of preschoolers – children with typical speech development and 47,5 % of preschoolers – with impaired speech development. We have found out that pre-school children with speech impairments were not sufficiently developed, as indicated by their low levels of expression. The study showed that children were unable to recognize and use most emotions in life situations. They demonstrated negative emotions that affected relationships in the family, between peers, as well as their internal experiences. In the future, it is planned to develop training and correction techniques aimed at developing the ability of preschoolers to understand and manage their own emotional experiences. In the future, it would help children in learning, building team relationships, improving their motivation and so on.
Опис
Ключові слова
емоції, негативні емоції, позитивні емоції, емоційні переживання, дошкільники з порушеннями мовлення, emotions, negative emotions, positive emotions, emotional experiences, preschoolers with speech disorders
Бібліографічний опис
Бєлова, О. Особливості прояву емоцій у дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення [Текст] / О. Бєлова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 8 (92). – С. 355–364. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.08/355-364.