Проблеми вищої освіти в умовах глобалізації

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядаються основні тенденції організації вищої освіти в сучасному глобалізованому суспільстві. У процесі дослідження з’ясовано, що сучасна вища освіта детермінується необхідністю розвитку людського капіталу. Установлено, що професійна освіта повинна сприяти розвиткові соціально-особистісних, професійних компетенцій та моральних якостей спеціаліста. Виникають умови для створення інтернаціональної системи освіти, яка формує мобільність, діалогічність, інноваційність студентів. Формується стратегія самостійного пошуку та засвоєння знань. Упроваджуються міжнародні стандарти, експертизи та технології оцінки якості освіти. У дослідницьких університетах виконуються науково-прикладні завдання міждисциплінарного характеру, упроваджуються моделі викладання в дії, навчання на практиці. Модернізація освітнього процесу базується на єдності гуманістичного, особистісно-орієнтовного, міждисциплінарного, компетентнісного та середовищного підходів.
The article deals with the main tendencies of organization of higher education in the modern globalized society. The periods of globalization of the higher education sphere are determined by the emergence of the first universities, the mobility of students and teachers, and the accessibility of education. The phenomenon of educational globalization is manifested by the globalization of higher education and the globalization (enlargement) of universities. The study has found out that modern higher education determines the need for human capital. It is established, that professional education should promote development of social-personal, professional competences and moral qualities of a specialist. There are conditions for the creation of an international education system: shapes student mobility, dialogue, and innovation. A strategy of self-search and learning is formed. The educational process is based on the subjective position of the student, forms the ability to make decisions independently in different educational, social and professional situations. International standards, expertise and technologies for assessing the quality of education are being implemented. In research universities, scientific and applied tasks of multidisciplinary nature are performed, models of teaching in action, training in practice are introduced. The study of disciplines is carried out by research, the full cycle of research activities is implemented under the guidance of the teacher. The following directions will be distinguished for globalization of educational shifts: free access to higher education without any restrictions; dissemination of modern knowledge through scientific research in various fields with an appropriate balance between basic and applied research; long-term orientation on the conformity of the activities of universities with the expectations of the society; comprehensive strengthening of educational cooperation with industry; realization of forecasts of public needs for vocational training taking into account current trends; availability of sound potential of education institutions; innovative technologies in the field of education that allow formation of motivated, informed, socialized, capable of critical thinking specialists. In the course of training problem situations, research methods, case technologies, project forms are introduced. The modernization strategy of higher education determines the requirements for the extension of the subject-oriented competences of the teacher. Modernization of the educational process is based on the unity of humanistic, personality-oriented, interdisciplinary, competence and environmental approaches.
Опис
Ключові слова
вища освіта, глобалізація, людський капітал, дослідницький університет, higher education, globalization, human capital, research university
Бібліографічний опис
Шмалєй, С. Проблеми вищої освіти в умовах глобалізації [Текст] / С. Шмалєй // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 8 (92). – С. 337–347. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.08/337-347.