Текстово-дискурсивная категория ситуативности: лингво-методическая проекция

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
В статье осуществляется анализ и отбор лингвистической информации о текстово-дискурсивной категории ситуативности для иностранных магистрантов-филологов; презентуется разработанная автором методика формирования одной из основных составляющих профессиональной компетенции филолога – умения анализировать текстовые категории (на материале ситуативности). Теоретическая информация из области лингвистики текста содержит как общепринятые, так и дискуссионные положения, что позволит преподавателя и магистрантам организовать на занятии научную дискуссию вокруг поднимаемой проблемы – объема текстовой категории ситуативности. Разработанный комплекс упражнений используется как в самостоятельной, так и коллективной познавательной деятельности, он подчинен обогащения научного лексикона, синтаксического строя речи иностранных магистрантов и формированию умений анализа текстовых категорий.
The aim of the article is to select linguistic information about the text-discursive category of situativeness for foreign undergraduates-philologists in order to create a theoretical basis for the formation of the ability to analyze the designated text category. Theoretical information from the field of text linguistics contains both generally accepted and debatable provisions, which allows the teacher and undergraduates to organize a scientific discussion around the raised problem of the volume of the text category of situativeness. After analyzing the main linguistic and linguistic-methodological works that relate to the problem raised in the article, the author comes to the conclusion: situativeness is a global textual category that intersects with many categories and subcategories (for example, referentiality, anthropocentricity, space and time, intentionality) and therefore in the text they closely interact, complementing one another. In the process of analyzing situativeness, we inevitably have to talk in connection with the sphere of communication, about space and time, about referentiality; in connection with the medium of communication – about anthropocentricity – the addresser and the addressee, the recipient’s presupposition, the observer, etc. This understanding of situativeness expands the scope of its content and affects the nature of the analysis. The article presents the developed by the author methods of formation of skills of analysis of text categories (by the material of situativeness). The developed set of exercises covers independent and collective cognitive activity and is subordinated not only to the formation of these skills, but also to the enrichment of scientific vocabulary, syntactic structure of speech of foreign undergraduates. In independent educational and cognitive activity, students perform the following types of work: a) reading and comprehension of the text containing scientific information about the category; b) reading of literary text, translation of new words and expressions; c) reading of texts for formation of background knowledge of the recipient; d) performance of separate elements of the analysis. In collective educational activities (in the classroom) exercises are subject to a) enrichment of scientific speech undergraduates (listening, playback, recording from memory necessary for the analysis of syntactic structures); c) the individual elements of the analysis; d) a complete analysis of the text category.
Опис
Ключові слова
лингвистика текста, категория ситуативности, коммуникативная ситуация, референциальность, антропоцентричность, комплекс упражнений, анализ текстовой категории, text linguistics, category of temporality, communicative situation, referentiality, anthropocentricity, exercises, analysis of text categories
Бібліографічний опис
Стативка, В. Текстово-дискурсивная категория ситуативности: лингво-методическая проекция [Текст] / В. Стативка // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 8 (92). – С. 319–337. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.08/319-337.