Особливості управління фізкультурно-оздоровчою діяльністю в закладах загальної середньої освіти сільської місцевості

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті визначено сутність та зміст фізкультурно-оздоровчої діяльності; визначено функціонування цілісної системи фізичного виховання та оздоровлення в сучасному закладі середньої освіти; проаналізовано зарубіжний досвід управління фізкультурно-оздоровчою діяльністю в закладах середньої освіти. Уточнено поняття «здоров’я», «спосіб життя», «фізична культура», «фізична культура школяра»; подальшого розвитку набуло трактування сутності поняття «фізкультурно-оздоровча діяльність» – це заходи, що здійснюються суб’єктами сфери фізичної культури і спорту для розвитку фізичної культури. Наведено аналіз публікацій учених відносно різних аспектів функціонування системи освіти. У дослідженні впроваджено методику управління фізкультурно-оздоровчою діяльністю школи та доведено її ефективність.
This article defines the nature and content of physical and health-saving activities; functioning of a holistic system of physical education and rehabilitation in a modern secondary education institution has been determined; the foreign experience of management of physical and health-saving activity in secondary education institutions is analyzed. The concepts of “health”, “lifestyle”, “physical culture”, “physical culture of a student” have been clarified; interpretation of the essence of the concept of “fitness and health-saving activity” has been further developed. It is interpreted as the measures taken by the subjects of physical culture and sports for the development of physical culture. The importance of finding ways to update the content and organizational aspects of physical and health-saving work aimed at meeting the child’s natural need for physical activity, providing conditions for involving children in an active healthy lifestyle is actualized. One of the ways to solve these problems in Ukrainian society is to carry out preventive activities in education institutions, an example of which can be systematic physical and health-saving work. It is proved that physical education, physical and health-saving pedagogical technologies, as an integral part of general education system, should lay foundations for provision and development of physical health, a comprehensive approach to the formation of mental and psychological preparation for active life and professional activity in children and adolescents. The analysis of scientists’ publications concerning different aspects of the education system functioning is given. The study introduces the method of management of the school physical and health-saving activity and proves its effectiveness.
Опис
Ключові слова
діти, здоров’я, фізкультурно-оздоровча діяльність, проблеми, перспективи, освіта, children, health, physical and health-saving activity, problems, prospects, education
Бібліографічний опис
Рибалко, П. Особливості управління фізкультурно-оздоровчою діяльністю в закладах загальної середньої освіти сільської місцевості [Текст] / П. Рибалко, Ю. Рашевська, В. Кас’ян // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 8 (92). – С. 123–133. – DOI:10.24139/2312-5993/2019.08/123-133.