Training of Primary School Teachers For the Ukrainian Language Lessons in an Inclusive Learning Environment

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Статтю присвячено проблемі інклюзивної освіти в Україні. Проаналізовано дослідження науковців з означеного питання, подано рекомендації щодо підготовки майбутніх фахівців до проведення уроків української мови в навчальних закладах на інклюзивних засадах. Підготовка фахівців для навчання дітей у інклюзивну освіту в Україні ведеться відповідно до галузевих стандартів вищої освіти. Наприклад, для підготовки фахівців за напрямом «Початкова освіта» в педагогічних університетах був введений предмет «Основи інклюзивної педагогіки». У результаті студенти, які вивчають дану дисципліну, повинні бути здатні використовувати на практиці теоретичні знання про організацію навчального процесу в загальноосвітній школі на загальних засадах; складати індивідуальний навчальний план; організовувати співпрацю із сім’ями, які мають дітей з обмеженими можливостями; використовувати ефективні методи соціалізації дітей.
The article is devoted to the problem of inclusive education in Ukraine. The authors analyze the researches in this field, and give recommendations to the future specialists how to work at inclusive educational establishment. The concept of inclusive education reflects one of major democratic ideas that all children are valued and active members of society. It is based on the principle of children’s rights to quality education. The philosophy of inclusive education is based on the conviction of the need to change the educational paradigm – the reform by combining two traditional systems (special and mass education) into a single educational system. In preparing future professionals to work in schools we should focus on the fact that school inclusion is not only due to the transfer of the child to the regular class, it is rather desired end result. Training specialists for teaching children in inclusive education in Ukraine is conducted according to industry standards of higher education. For example, with training in the direction of “Primary Education” at pedagogical universities the subject “Fundamentals of inclusive pedagogy” was introduced. As a result students who study this discipline should be able to practice the theoretical knowledge about the organization of the educational process in comprehensive school on inclusive principles; plan an individual curriculum; organize cooperation with families who have the child with disabilities; use effective methods of socialization of children. It is concluded that assessing the possibility of widespread introduction of inclusive education in Ukraine, most educators believe that today the country is only partially ready to implement the inclusion of a wide scale. In the study, we found out students and future teachers’ opinions. They see in it more advantages than disadvantages and agree to work in the new school. However implementation of inclusive education should be gradual and evolutionary, it will be more useful and not destroy the idea itself.
Опис
Ключові слова
інклюзія, inclusion, інклюзивна освіта, inclusive education, навчальний заклад, educational establishment, діти з особливими освітніми потребами, children with special educational needs, урок української мови, work with parents
Бібліографічний опис
Lavrenova, M. V. Training of primary school teachers for the ukrainian language lessons in an inclusive learning environment [Text] / M. V. Lavrenova, N. V. Lalak // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 94–102.