Теоретико-методологічна основа розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій в умовах інтегративності фізики і технічних дисциплін
Вантажиться...
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто теоретичні та методологічні основи розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій в умовах інтегративності фізики і технічних дисциплін. Як приклад реалізації інтегративності запропоновано структури курсів «Концепції сучасної наукової картини світу» та «Теорія самоорганізації в педагогічній освіті». Для забезпечення розвитку інформаційно-цифрової компетентності в освітньому процесі сформовано структуру цифрового мехатронного освітнього середовища. Доведено, що при підготовці майбутніх фахівців комп’ютерних технологій методиканавчання фізики і технічних дисциплін покликана визначати закономірності їхнього навчання як навчальних предметів у контексті формування сучасної наукової картини світу як інтегративного чинника в умовах цифрового мехатронного освітнього середовища.
In the article the theoretical and methodological bases of development of information and digital competence of future specialists of computer technologies under conditions of integrity of physics and technical disciplines are considered. There is an avalanche-like accumulation of discoveries in physics and engineering. Their significance is increasing for the formation of the scientific outlook of future specialists in computer technology. In this regard, we consider it expedient to draw attention to the methodology of teaching physics and technical disciplines in the institution of higher education. Research methods are the analysis of sources on the problem of research and regulatory documents, structural and logical analysis, generalization and systematization of research results. The emphasis is made on the development of information and digital competence of students. Information and digital competence involves the ability to use existing information and digital resources for obtaining, storing, disseminating and processing the necessary information; ability to confidently, critically, creatively and safely use ICTs to achieve goals determined by the needs of sustainable development of the individual and society as a whole. There is a need to work out a large volume of scientific material in the preparation of a future specialist in computer technology. Therefore, we concluded that it is expedient to develop integrated courses in natural and technical disciplines. As an example of implementation of integration, the structures of the courses “Concepts of the modern scientific picture of the world” and “The theory of self-organization in pedagogical education” were proposed. In order to ensure development of information and digital competence in the educational process, the structure of the digital mechatronic educational environment is formed. It is proved that in the training of future computer technology specialists the method of teaching physics and technical disciplines is intended to determine the regularities of their teaching as educational subjects in the context of formation of a modern scientific picture of the world as an integrative factor in the conditions of a digital mechatronic educational environment.
In the article the theoretical and methodological bases of development of information and digital competence of future specialists of computer technologies under conditions of integrity of physics and technical disciplines are considered. There is an avalanche-like accumulation of discoveries in physics and engineering. Their significance is increasing for the formation of the scientific outlook of future specialists in computer technology. In this regard, we consider it expedient to draw attention to the methodology of teaching physics and technical disciplines in the institution of higher education. Research methods are the analysis of sources on the problem of research and regulatory documents, structural and logical analysis, generalization and systematization of research results. The emphasis is made on the development of information and digital competence of students. Information and digital competence involves the ability to use existing information and digital resources for obtaining, storing, disseminating and processing the necessary information; ability to confidently, critically, creatively and safely use ICTs to achieve goals determined by the needs of sustainable development of the individual and society as a whole. There is a need to work out a large volume of scientific material in the preparation of a future specialist in computer technology. Therefore, we concluded that it is expedient to develop integrated courses in natural and technical disciplines. As an example of implementation of integration, the structures of the courses “Concepts of the modern scientific picture of the world” and “The theory of self-organization in pedagogical education” were proposed. In order to ensure development of information and digital competence in the educational process, the structure of the digital mechatronic educational environment is formed. It is proved that in the training of future computer technology specialists the method of teaching physics and technical disciplines is intended to determine the regularities of their teaching as educational subjects in the context of formation of a modern scientific picture of the world as an integrative factor in the conditions of a digital mechatronic educational environment.
Опис
Ключові слова
методика навчання фізики і технічних дисциплін, освітнє середовище, інтегративність, інформаційно-цифрова компетентність, methodology of teaching physics and technical disciplines, educational environment, integrity, information and digital competence
Бібліографічний опис
Трифонова, О. М. Теоретико-методологічна основа розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій в умовах інтегративності фізики і технічних дисциплін [Текст] / О. М. Трифонова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 6 (90). – С. 161–174.