Концептуальні тексти про виховання дітей і молоді як складова історії сучасної освіти в Україні

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті аналізується сукупність концептуальних текстів, присвячених вихованню дітей і молоді, створених у період незалежності України, з 1991 по 2017 рік. Схарактеризовано поняття «концепція», «концептуальний текст», визначені критерії їх добору для аналізу. Застосований у дослідженні темпоральний, історіографічний та системно-структурний аналіз дозволив вичленити їх із загального інформаційного поля й класифікувати відповідно до сутнісних ознак, що характеризують такого роду тексти. Автором відрефлексовано 37 концептуальних текстів про виховання дітей і молоді, які насамперед стосуються усього виховного процесу, що відбувається в національній школі, а також ті, що обіймають його різні напрями: розумове, фізичне, громадянське, художньо-естетичне, трудове тощо. Підсумком аналізу є висновок, що концептуальні тексти про виховання виступають новим типом наукової діяльності українських науковців, що виник в умовах нагальної необхідності створення теоретикометодологічних засад функціонування вітчизняного освітньо-виховного простору, а також намаганням вибудувати цілісну теорію національного виховання.
The article analyzes a set of conceptual texts devoted to upbringing of children and youth, created in the period of independence of Ukraine, from 1991 to 2017. The terms “concept”, “conceptual text” are defined, the criteria of their selection for analysis are highlighted. The temporal, historiographic, system-structural and textual analysis used in the study allowed them to be separated from the general information field and classified according to the essential features that characterize such texts. The author reflected 37 conceptual texts on upbringing of children and young people, which cover all its directions: mental, physical, artistic and aesthetic, labor, etc. It was emphasized that the greatest attention of text designers was paid to the concepts, which encompassed the whole educational space and bore in their titles the definition of “national”. Therefore, the article focuses on the analysis of texts concerning holistic approach to education (the concept of national upbringing), as well as their specific manifestations in the form of national patriotic upbringing. It has been found out that alternative educational concepts, which were not taken into account in official pedagogy in the mid-1990s, have been perceived and developed at all levels in the last five years, especially by the general educational community. The article reveals the authorship of many texts, which in most cases is collective. The comparative analysis of relevant domestic and foreign texts bearing the conceptual features, showed the difference of attitude to the definition of principles, essence, purpose and tasks of the educational process from the standpoint of concreteness and practical orientation. The result of the analysis is the conclusion that the conceptual texts on education are a new type of scientific activity of Ukrainian researchers, which emerged in the context of the urgent need to create theoretical and methodological foundations of functioning of the national educational space, as well as the attempt to build a coherent theory of national education. The set of created conceptual texts, on the one hand, demonstrates adherence to classical-traditionalist approaches, as well as dependence on political and ideological context, which explains their large number, and on the other – indicates the extension and detail of the theoretical and methodological definition and prospects of development of educational process as a special type of pedagogical activity.
Опис
Ключові слова
освіта, виховання, недавня історія, концепція, концептуальний текст, структура, національне виховання, авторство, тенденції, education, upbringing, recent history, concept, conceptual text, structure, national education, authorship, trends
Бібліографічний опис
Сухомлинська, О. Концептуальні тексти про виховання дітей і молоді як складова історії сучасної освіти в Україні [Текст] / О. Сухомлинська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 6 (90). – С. 226–240.