Regional Computer Graphics Competition as a Tool Of Influence on the Profession Choice: Experience of Sumy Region of Ukraine

Анотація
Recently, the IT-industry has become increasingly popular in Ukraine. Young people are aware of the prospects of their own realisation as programmers, system administrators, web designers, etc. At the same time, the prestige of teachers’ work decreases. Pedagogical universities face the problem of small recruitment for pedagogical specialties, where the specialty of a computer science teacher is not an exception. The article describes the experience of the regional computer graphics competition “Colour Your Life” as one of the solutions to the problem of professional orientation of young people in the computer science teaching profession in Sumy region of Ukraine. The authors studied the following problems: 1) confirmation of the competition status as a regional level competition by determining the geography of the participants; 2) determining the most popular graphic editors among youth; 3) determining the preferences of the competition participants for the future profession choice; 4) confirmation of the relationship between the number of participants and the number of applications for the specialty “014 Secondary Education. Computer science” (results are illustrated with infographics). Based on correlation analysis, a direct relationship between the total number of participants and the number of applicants to Makarenko Sumy State Pedagogical University was confirmed.
Останнім часом усе більшої популярності в Україні набуває ІТ-галузь, молодь усвідомлює перспективи власної реалізації як програмістів, системних адміністраторів, веб-дизайнерів тощо. Водночас нівелюється престижність вчительської праці, а педагогічні університети стикаються з проблемою слабкого набору на педагогічні спеціальності, де спеціальність вчителя інформатики не є виключенням. У статті описано досвід проведення регіонального конкурсу з комп’ютерної графіки «Розфарбуй життя» як одного з варіантів вирішення проблеми професійної орієнтації молоді на вчительські професії у галузі комп’ютерних наук для Сумського регіону України. Авторами досліджувалися наступні позиції: 1) підтвердження статусу конкурсу як конкурсу регіонального рівня шляхом визначення географії робіт учасників; 2) визначення самих популярних серед молоді графічних редакторів шляхом опитування учасників щодо їх уподобань; 3) визначення уподобань учасників Конкурсу щодо вибору майбутньої професії шляхом анкетування; 4) підтвердження зв’язку між кількістю учасників конкурсу та кількістю заяв вступників, поданих на спеціальність «014 Середня освіта. Інформатика». У статті надана інфографіка (2015-2018 рр.), яка підтверджує поширення конкурсу у межах регіону, описано найбільш популярні серед молоді графічні редактори. Для визначення суб’єктивного впливу конкурсу на уподобання його учасників щодо вибору майбутньої професії проведено анкетування. На основі кореляційного аналізу підтверджено прямий зв'язок між загальною кількістю учасників конкурсу та кількістю вступників до Сумського державного педагогічного універистету.
Опис
Ключові слова
computer graphics competition, computer science teacher, professional orientation, future profession, конкурс комп’ютерної графіки, вчитель інформатики, професійна орієнтація, майбутня професія
Бібліографічний опис
Regional Computer Graphics Competition as a Tool of Influence on the Profession Choice: Experience of Sumy Region of Ukraine [Text] / A. O. Yurchenko, O. M. Udovychenko, A. M. Rozumenko, Y. O. Chkana, M. M. Ostroha // 42nd International Convention on Computers in Education (MIPRO), (May 20–24, 2019), Opatija, Croatia. – 2019. – Р. 909–914.
Зібрання