Формування аксіологічного складника як одного з найважливіших компонентів комунікативних умінь іноземних студентів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті визначено основні шляхи формування аксіологічного складника комунікативних умінь іноземних студентів. Проведено аналіз джерел літератури з цієї проблеми за останні десять років. Запропоновано засоби формування аксіологічного складника комунікативних умінь іноземних студентів. Ці засоби є одним із багатьох прикладів вирішення питання ціннісного збагачення процесу навчання нерідних мов. Описано цінності, на яких ґрунтується аксіологічне спілкування. Для оптимізації процесу формування аксіологічного складника професійної компетентності в іноземних студентів необхідно використовувати компетентнісний, особистісно-діяльнісний, аксіологічний і суб’єкт-суб’єктний підходи в навчанні. Перспективою подальшого дослідження цієї проблеми є більш детальний розгляд інших видів організації навчальної діяльності ціннісного спрямування.
The aim of the article is to define the main ways of forming the axiological element of foreign student communicative skills. Methods. General scientific research methods such as analysis, synthesis, generalization of the scientific sources on this issue for the previous ten years has been conducted. The means of axiological element of forming foreign students’ communicative skills are proposed. These are the way of solving the problem of value enriching of non-native speakers language learning. The basic axiological values of communication are described. The axiological component of vocational training is presented as general cultural and professional competences. These include competences of value-semantic orientation, self-development, self-improvement, social interaction, and self-organization. To optimize the process of axiological element of professional competence forming, the competencial, personality-oriented, axiological and subjective approaches in education should be used. One of the main features of modern education is its targeting to the cultural, moral and intellectual development of the student. So speech etiquette as an important component of national culture, reflecting the experience, the peculiarity of life conditions and customs of different nations is concerned. Conclusions. As a result, development of students’ ability to make an assessment of various phenomena of reality, formation of personality value hierarchy, which determine the attitude to the outside world and behaviour in the society, becomes of special significance. The objective of the education system is to create conditions in which the positive values of society would become the property of the students, the internal guidelines in their activities. Taking into account the new modern requirements to the specialist personality due to the increasing role of the human factor, formation of the axiological element of the communicative skills of student youth in the educational process becomes essential. The prospect of further research of this issue is a more detailed consideration of other types of value-orientated educational activity organization. Besides, distinquishing of evaluative vocabulary groups according to the structural and grammatical approach at such levels as word, phrase and sentence should be concerned.
Опис
Ключові слова
аксіологічний складник, іноземний студент, комунікативна компетентність, комунікативні вміння, професійна компетенція, спілкування, російська мова як іноземна, цінність, axiological element, foreign student, communicative competence, communication skills, communication, professional competence, Russian as a foreign language, value
Бібліографічний опис
Шалаєва, В. Формування аксіологічного складника як одного з найважливіших компонентів комунікативних умінь іноземних студентів [Текст] / В. Шалаєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 5 (89). – С. 195–205.