Аналіз рівня професійно-прикладної обізнаності студентів аграрних спеціальностей

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У представленій статті розглянуто структуру професійно-прикладної фізичної підготовки студентів закладів вищої освіти. Досліджено рівень професійно-прикладної обізнаності студентської молоді аграрних спеціальностей. Установлено, що теоретична складова професійно-прикладної фізичної підготовки значно впливає на формування системи теоретичних і практичних знань студентів, необхідних майбутнім фахівцям агропромислового комплексу у професійній діяльності й побуті. Аналіз анкетних даних дозволив констатувати недостатній рівень знань майбутніх фахівців агропромислового комплексу в галузі фізичної культури, спорту, здорового способу життя і професійно-прикладної фізичної підготовки.
The problem of professional-applied physical training of students of higher education institutions of 3–4 accreditation levels requires detailed elaboration in the modern social economic conditions of Ukraine for optimizing the process of physical education. There is a need for student youth for the formation of a harmoniously developed personality and professional competence of the future specialist of the corresponding profile. One of the main criteria for the effectiveness of physical education of graduates is knowledge of the basics of professional-applied physical training and the ability to apply it in practice. In conditions of increasing competition on the labor market, the requirements for professional training of specialists are significantly increased, including professional-applied physical training, which is the key to the practical implementation of knowledge and skills in professional activities. Professional-applied physical training in higher education institutions is one of the main tasks of physical education of students: it is intended to equip them with theoretical knowledge, to raise physical and special qualities, to develop motor skills that provide physical and psychological readiness for future professional activity. Therefore, PAPT most significantly embodies one of the most important principles of the pedagogical system – the principle of organic connection of physical education with the practice of labour activity. In the presented article the structure of professional-applied physical training of students of higher education institutions is considered. The level of professional-applied knowledge of student youth of agrarian specialties is studied. It is established that the theoretical component of professional-applied physical training greatly influences formation of the system of theoretical and practical knowledge of students necessary for the future specialists of the agro-industrial complex in professional activity and everyday life. An analysis of personal data has allowed to find out the insufficient level of knowledge of future specialists in the agro-industrial complex in the field of physical culture, sports, healthy lifestyle and professional-applied physical training.
Опис
Ключові слова
професійно-прикладна обізнаність, фізичне виховання, рівень, компонент, обсяг знань, студенти аграрних спеціальностей, professional-applied knowledge, physical education, level, component, volume of knowledge, students of agrarian specialties
Бібліографічний опис
Сахненко, А. Аналіз рівня професійно-прикладної обізнаності студентів аграрних спеціальностей [Текст] / А. Сахненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 5 (89). – С. 170–183.