Методика формування художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Дисертація є комплексним дослідженням у галузі теорії та методики музичного навчання щодо проблеми формування художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах. Уточнено сутність категорій «досвід» та «комунікації» у психолого-педагогічній і художньокомунікативній проекціях. З’ясовано сутність і структуру художньокомунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах. Розроблено методику формування художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах. Визначено критерії, показники та рівні сформованості художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах. Експериментально перевірено ефективність методики формування художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах.
The thesis is a comprehensive study in the field of theory and methods of musical education on the problem of forming artistic-communicative experience of future vocal teachers at pedagogical universities. The essence of the categories “experience” and “communication” in the psychopedagogical and artistic-communicative projections is specified. The concept of “artistic-communicative experience” has been introduced to the scientific thesaurus. The essence of artistic-communicative experience of future vocal teachers at pedagogical universities is found out. The component structure of artisticcommunicative experience of future vocal teachers, which consists of intentional, mental, perceptive, and interactive components, is substantiated. The methodology of formation of artistic-communicative experience of future vocal teachers at pedagogical universities is developed on the basis of a set of methodological approaches and pedagogical principles in accordance with four interconnected units: target, content, organizational-methodological, and result. The efficiency of pedagogical conditions has been substantiated and verified: stimulation of positive motivation to artistic communication in vocal-performing and vocalpedagogical projections of professional training of future vocal teachers at pedagogical universities; actualization of the communicative-perceptive position of a vocal teacher on the basis of objectification of empathic, reflexive, emotional and self-regulating abilities in the vocal teaching process; creation of artistic-communicative environment of vocal-educational process by means of technologies of artistic innovation. The methods that implement them are classified into four groups: methods of stimulating artistic communication; methods of development of mental resources of future vocal teachers; methods of forming the ability to musical experience of artistic information; methods of forming special artistic-communicative skills and experience of their application. The criteria, indicators and levels of formation of artistic-communicative experience of future vocal teachers at pedagogical universities are determined. The levels of formation of artistic-communicative experience of future vocal teachers are singled out: high – communicative-creative, medium – normative-competence, low – dialogical-situational. The effectiveness of the methodology of forming artistic-communicative experience of future vocal teachers at pedagogical universities has been experimentally tested and proved.
Опис
Ключові слова
методика, формування, досвід, комунікація, художньо-комунікативний досвід, майбутні викладачі вокалу, педагогічний університет, methodology, formation, experience, communication, artisticcommunicative experience, future vocal teachers, pedagogical university
Бібліографічний опис
Мен, Сіан Методика формування художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Мен Сіан ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий керівник Т. В. Осадча]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – 20 с.