Педагогічні умови створення проблемних ситуацій на уроках «Основи здоров'я» в початковій школі

Анотація
У статті здійснено аналіз сутності проблемного навчання, висвітлено необхідність використання проблемного навчання на уроках «Основи здоров'я» в початковій школі. Зіставлення основних характеристик проблемного навчання дало змогу розкрити його недоліки та переваги. Визначено етапи проблемного вивчення матеріалу. Встановлено, що першим етапом є створення проблемної ситуації, усвідомлення суперечностей у навчальному матеріалі, який вивчається; другим етапом схарактеризовано організацію, обміркування проблеми та її формулювання, тобто формулювання проблемної задачі; третім етапом означено організацію пошуку формулювання гіпотези, висування гіпотези, яка пояснює досліджувану освітню проблему; четвертим етапом з'ясовано організацію верифікації (перевірки) гіпотези шляхом експерименту, вирішення завдань, наукового пошуку; п'ятим етапом сформульовано організацію узагальнення результатів попередніх дій, використання здобутих знань на практиці, аналіз отриманих результатів та формулювання висновків, використання їх у практичній діяльності. Встановлено, що проблемна ситуація є засобом формування інтересу молодших школярів до вивчення матеріалу. Теоретично обґрунтовано педагогічні умови створення проблемних ситуацій на уроках «Основи здоров'я» в початковій школі, а саме: активізація мотивації та інтересу до навчання з використанням проблемних ситуацій; забезпечення емоційного контакту між педагогом і учнями, створення довірливої атмосфери під час застосування проблемних ситуацій; надання переваги наочному способу створення проблемних ситуацій на уроках «Основи здоров'я»; спрямування створення проблемних ситуацій на формування у молодших школярів власної гідності та самоповаги, усвідомлення індивідуальної значущості себе та інших.
The article analyzes the essence of problem learning, highlights the necessity of using problem-based learning at the lessons of “Fundamentals of Health” in primary school. Comparison of the main characteristics of problem learning enabled to reveal its shortcomings and advantages. The stages of problem study of the material are determined. It is established that the first stage is creation of a problem situation, awareness of the contradictions in the material that is being studied; the second stage describes organization, thinking about the problem and its formulation, that is, formulation of the problem task; the third stage is to organize the search for the hypothesis, putting forward the hypothesis, which explains the problem under investigation; the fourth stage has identified organization of verification of the hypothesis in the process of experiment, solving tasks of scientific search; the fifth stage has formulated organization of generalization of the results of previous actions, the use of knowledge gained in practice, analysis of the results and formulation of conclusions, their use in practice. It is established that problem situation is a means of forming the interest of junior schoolchildren in studying the material. The pedagogical conditions for creation of problem situations at the lessons of “Fundamentals of Health” in primary school are theoretically substantiated, namely: activation of motivation and interest in learning using problem situations; providing emotional contact between the teacher and students, creating an atmosphere of trust when applying problem situations; giving preference to a visual way of creating problematic situations at the lessons of “Fundamentals of Health”; directing creation of problem situations for the formation of dignity and self-esteem in junior schoolchildren, awareness of the individual significance of oneself and others. Implementation of defined pedagogical conditions for creation of problem situations at the lessons of “Fundamentals of Health” in primary school influences: the level of quality of mastering educational material in relation to healthy lifestyle and healthcare by junior schoolchildren; providing possibilities of its rational use in conditions of everyday activities; the level of formation of cognitive autonomy, the needs and interests of students, the desire to learn. The study does not exhaust all the aspects of research of problem situations creation at the lessons of “Fundamentals of Health” in primary school. Further development requires the issue of formation of elements of research skills of junior pupils in the system of problem situations creation at the lessons of “Fundamentals of Health” in primary school.
Опис
Ключові слова
проблемне навчання, проблемна ситуація, курс «Основи здоров'я», початкова школа, молодші школярі, педагогічні умови, problem learning, problem situations, lessons of “Fundamentals of Health”, primary school, junior pupils, pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Бутенко, В. Г. Педагогічні умови створення проблемних ситуацій на уроках «Основи здоров'я» в початковій школі [Текст] / В. Г. Бутенко, Н. М. Павлущенко, О. С. Білєр // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 12–19.