Мотивація студентів як одна з основ формування англомовної компетентності в діловому письмі майбутніх фахівців з маркетингу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дослідження присвячено вивченню проблеми мотивації та способів підвищення її рівня у студентів. На основі теоретичного аналізу джерел з проблематики дослідження, зокрема вітчизняних і зарубіжних, висвітлено термін «мотивація», окреслено класифікації мотивів та способи стимуляції мотивації до навчання. У статті також розглянуто сутність поняття англомовної компетентності в діловому письмі майбутніх фахівців з маркетингу та способи підвищення рівня вмотивованості студентів. Визначено способи підвищення рівня вмотивованості студентів під час формування англомовної компетентності в діловому письмі майбутніх маркетологів і наведено приклади їх використання в контексті нашого дослідження.
The research is devoted to investigation of the problem of motivation and ways how to raise it in teaching process. On the basis of theoretical analysis of scientific sources on the research issues, in particular domestic and foreign, the term "motivation" was highlighted. Moreover, in the context of our research, we propose to understand motivation as a set of internal personal and social triggers that are exposed to external and internal factors. Furthermore, classification of motives and ways to stimulate motivation for studying are outlined. The article also examines the essence of the concept and ways of increasing the level of the students' motivation. English competence in business writing of future marketers is defined as a written form of communication in the official business style, which must adhere to the etiquette of business relations, it's norms and rules, and the main task of which is to solve certain situations, including conflicts. The means of increasing the level of motivation while building English competence in business writing of future marketers are determined: offering different ways of accomplishing assignments; defining clear studying objectives; creating a threat-free and supportive environment; evoking a sense of responsibility and feeling of importance of students' participation while task performing; consolidating competence instead of competitiveness; allowing students to cooperate and solve the problem together (in groups or pairs); giving students "prizes" (well done work is appraised additionally); encouraging students self-reflection; being enthusiastic while conducting the class; knowing peculiarities of one's students; using students' interests as an additional tool for creating assignments and tasks; helping students generate their internal (individual) motivation; dealing with students anxiety; setting high goals and high level of competence according to the level of students' knowledge; maintaining feedback with students, tracking students' progress; giving creative and interesting classes; providing students with opportunity to achieve success; gaining vast experience in problem solving while accomplishing tasks. The samples of the ways of increasing motivation while forming English competence in business writing of future marketers are provided.
Опис
Ключові слова
мотивація, мотив, англомовна компетентність, ділове письмо, майбутні маркетологи, способи підвищення рівня вмотивованості, motivation, motive, English competence, business writing, future marketers, ways of increasing the level of motivation
Бібліографічний опис
Чорна-Климовець, І. Мотивація студентів як одна з основ формування англомовної компетентності в діловому письмі майбутніх фахівців з маркетингу [Текст] / І. Чорна-Климовець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 109–119.