Активізація пізнавальної діяльності студентів під час навчання основ здоров'я

Анотація
Мета: розробити й обґрунтувати форми та методи активізації пізнавальної діяльності студентів у процесі навчання основ здоров'я. Методи: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, тестування, валеологічний моніторинг, педагогічний експеримент. Результати: опанування знань про здоров'я передбачає творчо-практичну діяльність, яка потребує пошуку відповідних засобів, методів, форм навчання, пов'язаних із активізацією пізнавального інтересу та пізнавальної діяльності як дієвих чинників впливу на успішність та ефективність навчання студентів. Практичне значення: розроблено й конкретизовано шляхи поліпшення якості засвоєння навчального матеріалу з основ здоров'я, які сприяють успішному практичному застосуванню знань про здоров'я, дотриманню правил і норм здорового способу життя. Висновки та перспективи подальших наукових досліджень: проблему виховання свідомого і дбайливого ставлення до здоров'я необхідно вирішувати засобами освіти. Процес опанування науки про здоров'я потребує розробки й застосування нових педагогічних технологій, які спонукають до здорового способу життя, реалізації оздоровчих засобів.
Aim: to develop and substantiate forms and methods of activating cognitive activity of students in the process of studying the basics of health. Methods: analysis and generalization of data of scientific-methodological literature, testing, valeological monitoring, pedagogical experiment. Results: acquisition of knowledge about health involves creative and practical activity, which requires the search for appropriate means, methods, forms of learning related to the activation of cognitive interest and cognitive activity as effective factors influencing success and effectiveness of students' education. Practical significance: ways of improving the quality of learning material on the basics of health have been developed and specified, which contribute to successful practical application of knowledge about health, adherence to rules and standards of a healthy lifestyle. Conclusions and perspectives of further research: the basis of cognitive activity is complex interweaving of the intellectual, volitional and emotional sphere of the individual. Means of activation of cognitive activity stimulate will and attention, expand possibilities for remembering, increase mental working capacity, optimize functional state of students. Activation of cognitive activity of students while mastering the foundations of health contribute to: problem-solving issues, independent search and “discovery” of new knowledge; awareness of the necessity, importance, expediency of studying the subject as a whole, and by sections (topics); interconnection of new material with lessons learned before: the more new information is connected with knowledge acquired before, the more interest it causes; the more often a student is assessed and evaluated (including himself, educational devices, etc.), the more interesting it is to work. The problem of educating a conscious and careful attitude to health is, first and foremost, within the competence of education. The process of mastering the science of health requires development and application of new pedagogical technologies, methods, forms of learning that contribute to creating a powerful motivation, encouraging a healthy lifestyle, and implementing health-improving means.
Опис
Ключові слова
пізнавальна діяльність, пізнавальний інтерес, навчання основ здоров'я, cognitive activity, cognitive interest, education of the basics of health
Бібліографічний опис
Активізація пізнавальної діяльності студентів під час навчання основ здоров'я [Текст] / О. І. Міхеєнко, В. А. Литвиненко, М. О. Лянной, О. В. Лянна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 63–71.