Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7476
Title: Наукові підходи та педагогічні принципи формування вокально-орфоепічної культури іноземних студентів – майбутніх викладачів вокалу
Other Titles: Scientific Approaches and Pedagogical Principles of Formation of Vocal-orthoepic Culture of Foreign Students – Future Vocal Teachers
Authors: Лоу Яньхуа
Lou Yankhua
Keywords: викладач вокалу
іноземні студенти
вокально-орфоепічна культура
vocal teacher
foreign students
vocal-orthoepic culture
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Лоу Яньхуа Наукові підходи та педагогічні принципи формування вокально-орфоепічної культури іноземних студентів – майбутніх викладачів вокалу [Текст] / Лоу Яньхуа // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 53–63.
Abstract: У статті розглянуто проблему формування вокально-орфоепічної культури іноземних студентів, пов'язану з особливостями їхнього художнього менталітету, мовленнєвої культури, національних вокальних традицій. Схарактеризовано типові проблеми, які виникають у процесі оволодіння китайських студентів репертуаром із текстами іншомовного походження. Обґрунтовано значущість наукових підходів для успішного формування вокально-орфоепічної культури майбутніх викладачів вокалу: культурологічного, індивідуально-особистісного, технологічного, компаративного. Визначено педагогічні принципи, на засадах яких уможливлюється реалізація зазначених підходів у вокально-освітньому процесі та вдосконалення вокально-орфоепічної культури іноземних студентів магістратури.
The article covers issues of vocal-orthoepic training of foreign students of the magistracy in the context of cultural and artistic-semantic significance of the pronunciation/reproduction of verbal texts in achieving interpretive, stylistic and vocal-phonation adequacy. The purpose of the article is to substantiate scientific approaches and pedagogical principles, realization of which should ensure improvement of the quality of the vocal and orthoepic culture of foreign students of the master's degree. The typical problems encountered in the process of mastering by Chinese students the repertoire with texts of foreign origin are characterized, connected with peculiarities of their artistic mentality, speech culture, and national vocal traditions. A comparative analysis of the articulation features close in type, but different in the technique of formation and sounding of phonemes, is carried out. The significance of cultural, individual-personal, technological, comparative scientific approaches for successful formation of vocal-orthoepic culture of future vocal teachers is substantiated. The pedagogical principles, which ensure implementation of scientific approaches in the vocal-educational process and promote vocal-orthoepic culture of foreign students of the master's degree, are determined: taking into account the features of historical, national-cultural, artistic-stylistic environment, in which a certain musical phenomenon was created; correspondence of the levels of organization of the comparable elements of the musical phenomenon; use of “synchronous”, “asynchronous” and “binary” comparison, that is - a comparative analysis of fundamentally similar phenomena (articulation in the languages of one group, for example - Romano-Germanic); articulation in languages that are different from one another; comparison of two articulation systems.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7476
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lou Yankhua_Naukovi pidkhody.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.