Виховання професійної честі майбутнього вчителя в умовах проходження педагогічної практики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті автор обґрунтовує актуальність проблеми виховання професійної честі майбутнього вчителя під час проходження педагогічної практики. Для актуалізації потенційних можливостей практики у вихованні професійної честі автор пропонує спеціальні вправи та завдання, виховні заходи, тренінги, бесіди тощо. Доведено, що самостійна робота студентів-практикантів на посаді вчителя, проведення ним виховних заходів, уроків, вивчення особистості дитини забезпечує можливість переносу у практичну діяльність засвоєних знань із проблеми виховання професійної честі як значущої особистісно-професійної якості, удосконалення способу дій та операцій, а також вироблення власного індивідуального стилю, здатності до рефлексії.
The problem of honourupbringing of a personality acquires today special value with a social and political situation in Ukrainian society, by the decline of morality in adjusting of public relations, and also by a revival in life of society of moral norms of interpersonal cooperation. In fact only a person with a sense of dignity and honour is capable to respect and value both himself and other people, to realize himself, to be responsible for his own actions and deeds. In the process of study the author grounds actuality of problem of professional honour upbringing, in particular, of a future teacher, during pedagogical practice. With the aim of deep realization of the essence of the investigated problem definitions of the concepts of “professional honour” and “professional honour of a teacher” are exposed. On the basis of analysis of scientific works the structural components of professional honour, formation of which provides success of professional training of a future teacher, are distinguished. Under professional honour of teacher the author understands integral personality professional quality, that appears in the process of implementation of professional duties, determines decent behavior in attitude towards the subjects of pedagogical cooperation and acknowledges a child as the greatest value, and also tests public estimation and confession. Investigating the problem of professional honour upbringing of a future teacher in the conditions of pedagogical practice the researcher examines the latter as a constituent of professional training of a specialist, that plays an important role in upbringing of the investigated quality. It takes place, first of all, due to practical application of theoretical knowledge in professional activity and gaining experience of activity. The author proves that independent work of students in position of a teacher, their involvement in academic events, lessons, study of child's personality provides possibility of transfer in practical activity of the mastered knowledge on the problem of professional honour upbringing as meaningful personality-professional quality, improvement of method of actions and operations, and also making of own individual style, capacity for a reflection. In author's opinion, exactly during practice, students directly have the opportunity to realize importance of breeding and display of professional honour in all types of activity of a teacher: responsibility on the stage of preparation and conducting lesson, academic events in accordance with the requirements of present time, objective evaluation of achievements of schoolchildren, avoidance of the preconceived attitude toward students, cooperation with parents.
Опис
Ключові слова
честь, професійна честь, професійна честь учителя, педагогічна практика, honour, professional honour, professional honour of teacher, pedagogical practice
Бібліографічний опис
Костащук, О. Виховання професійної честі майбутнього вчителя в умовах проходження педагогічної практики [Текст] / О. Костащук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 47–53.