Модель формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до громадянського виховання учнів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті в результаті аналізу психолого-педагогічної й навчально-методичної літератури, вивчення нормативних документів про діяльність закладів освіти, узагальнення передового педагогічного досвіду, а також за допомогою моделювання представлено теоретичні підходи до обґрунтування основних складників моделі формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до громадянського виховання учнів. Це дозволило створити підґрунтя для практичної експериментальної перевірки зазначеної моделі, зокрема - відповідних організаційно-педагогічних умов і шляхів їх створення, що є перспективою подальших наукових досліджень.
The article presents theoretical approaches to the study of the basic components of structural and functional model of preparation of future musical art teachers to civil education of pupils. Preparation of students to civic education is a serious pedagogical problem today. This is becoming especially actual today because of the challenges of military, socio-political and economic issues in Ukraine. Research methods: analysis of psychological and pedagogical, educational and methodological literature, studying of normative documents about activities of education institutions, generalization of advanced teaching experience modeling. Specification of essence of concepts "model", "modeling" in terms of pedagogical research; graphic representation of model of formation of future musical art teacher's readiness to civil education of pupils with such interrelated and interdependent parts as objective, principles, functions, conceptual framework (personal, activity, competence based approaches), the stages of preparation (analytical and predictive, projective and preparatory, modeling and formative, productive and comparative), organizational and pedagogical conditions, cognitive, motivational and valuing and actionable and behavioral components, and result (the readiness of future teachers of musical art to civil education of pupils); characteristic of the principles of the model, its features, and content of the stages of preparation of future teachers of musical art to the civil education of pupils are important scientific results of the article. Implementation of this model to the educational environment of higher educational institutions should contribute to the effectiveness of the process under study. Studying of the model of formation of musical arts teacher's readiness to civic education of pupils provides its further practical experimental testing, in particular of the corresponding organizational and pedagogical conditions and ways of creating them, and that is the prospect for further research in this direction of research.
Опис
Ключові слова
готовність, майбутні вчителі музичного мистецтва, громадянське виховання учнів, модель, принципи моделювання, функції моделі, організаційно-педагогічні умови, етапи підготовки, readiness, future teachers of musical art, civic education of pupils, model, modeling principles, functions of the model, organizational and pedagogical conditions, stages of preparation
Бібліографічний опис
Щербак, І. Модель формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до громадянського виховання учнів [Текст] / І. Щербак // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 3 (87). – С. 132–142.