Психофізіологічне забезпечення адаптивності студентів до фізичних навантажень

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена методології дослідження рухової активності студентів у контексті виявлення індивідуальних особливостей їх фізичного та психофізіологічного стану. Представлено об'єктивні критерії, які дозволяють здійснювати індивідуалізовану оцінку рухових і психомоторних якостей і придатні для визначення ступеня адаптованості особи до фізичних навантажень. На підставі результатів кореляційного аналізу доведено наявність значущих корелятивних взаємозв'язків між показниками, які характеризують рухові і психомоторні якості студентів із переважної кількісті взаємозв'язків саме між швидкісними їх параметрами. Автори зазначають, що правомірним для вдосконалення організації занять з фізичного виховання ю комплексний індивідуально-спрямований педагогічний контроль з використанням моніторингу психофізичного стану студентської молоді протягом всього періоду навчання в закладах вищої освіти.
The work was devoted to the methodology of research of students' motor activity in the context of identification of individual features of their physical and psycho-physiological states. Objective criteria are presented, which allow to realize individualized assessment of motor and psychomotor capacity and are applicable for determining the grade of human adaptability to physical loads. Genetic psychophysiology, which uses methodological approaches of various related disciplines, allows to identify individual characteristics of organism's specific reactivity on various incentives using objective and adequate research methods. Pattern of individual specific reactions are individual specific ability for each human body, which responds always by neurophysiologic way to different overload and stressful situations. Genetic conditionality processing of motor reaction has a direct connection with mobility of nervous processes and those transformations of the individual mental activity, which reflect the individual variability of psychomotor capacities. The authors found out statistically reliable interrelationships of correlation data between indicators of anthropometry, motor qualities, objective parameters of psychomotorics and functional capacity of the cardio-respiratory system. The significant correlative interconnections between indicators, which characterize motor and psychomotor capacities of students on the basis of the correlation analysis with a predominant number of interconnections exactly between speed parameters, are highlighted. A significant interdependence between functional indicators, which evaluate the activity of cardiovascular and respiratory systems, is found out. The method, which was worked out by the authors, of definition adaptability of students to physical loads has a perspective for implementation into the educational process and will contribute to the development of individually-oriented physical education programs. The authors note that in order to improve organization of physical education classes should be implemented complex individually directed pedagogical control using the monitoring of the psychophysical state of students during the whole period of study.
Опис
Ключові слова
адаптованість студентів, психофізіологічний стан, психомоторні якості, фізичні навантаження, adaptability of students, psychophysiological state, psychomotor capacities, physical activity
Бібліографічний опис
Дегтяренко, Т. Психофізіологічне забезпечення адаптивності студентів до фізичних навантажень [Текст] / Т. Дегтяренко, Р. Яготін, Є. Долгієр // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 3 (87). – С. 211–221.