Динаміка показників індивідуального здоров'я вчителів в умовах педагогічного експерименту

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкриваються питання формування компетентності індивідуального здоров'язбереження в учителів-практиків. Запровадження програми «Здоров'я вчителя» в закладах загальної середньої освіти дозволило розвинути наявні та сформувати нові навички здоров'язбереження в учителів-практиків і перевести їх у компетентнісний ракурс. Результати діагностики зони особистого професійного комфорту, стану здоров'я, рівня професійного вигоряння, біологічного та психологічного віку підтверджують ефективність запропонованого змісту, організаційно-педагогічних умов і технологій навчання.
The purpose of the article is to check the effectiveness of content, organizational and pedagogical conditions and pedagogical technologies of forming the individual health preservation competence in teachers-practitioners according to the dynamics of their individual health indicators. Research methods: an adapted method for determining professional comfort zone; diagnostics of professional burnout level; biological age; psychological age. For data processing graphical analysis it was used a mathematical processor Gran1. Statistical analysis of the obtained data was performed using descriptive and non-parametric statistics using IBM SPSS Statistics and Microsoft Office Excel programs. Results. The “Teacher's Health” programme was introduced into the schools for teachers. For six months, 7-10 training-facilitation sessions were conducted. Participants have received State policy in the formation of healthy lifestyle considering international experience. The article discusses and analyzes the state of health of the modern population, which requires a long-term program of measures and an appropriate state policy in the formation of a healthy lifestyle (PFHL). According to the sociological research, it was found out that the attitude of young people to a healthy lifestyle depends largely on: - the state of the environment, - psychological stress, - bad habits, - malnutrition, - lack of physical activity, etc. It is considered that way of life of a person is determined by three categories: - standard of living, - quality of life and lifestyle. It is revealed that in Ukraine there is practically no strategy, action plan on the distribution of the basic elements of a healthy lifestyle (balanced rational nutrition, regular physical activity, giving up bad habits, positive thinking, ability to manage one's own health, etc.), inactivity for promoting a healthy lifestyle and creating conditions for its implementation, according to a WHO presentation published. It is noted that in Ukraine there is a number of structures engaged in informational and educational work, but they lack proper monitoring and evaluation questions of the effectiveness of this activity. It is somewhat outdated and needs to be updated, in particular, it is important to develop high-quality social advertising. It is offered to take advantage of already existing successful experience of foreign countries in the field of healthy lifestyle, which shows that a more promising and economically beneficial way for the society to save health is connected with wide introduction of preventive technologies. The article examines implementation of policies for the formation of a healthy lifestyle in different European countries. It is proposed to develop and implement a comprehensive state program and prospects for the development of a healthy lifestyle in Ukraine.
Опис
Ключові слова
учитель, здоров'я, компетентність індивідуального здоров'язбереження, зона комфорту, професійне вигоряння, біологічний вік, психологічний вік, програма «Здоров'я вчителя», main elements of a healthy lifestyle, modern population, youth, politics in the formation of a healthy lifestyle, foreign countries
Бібліографічний опис
Жара, Г. Динаміка показників індивідуального здоров'я вчителів в умовах педагогічного експерименту [Текст] / Г. Жара // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 3 (87). – С. 233–249.