Практична розробка структурної моделі формування готовності майбутніх офіцерів ЗСУ до професійної взаємодії в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті надаються обґрунтування теоретичних основ та розробки структурної моделі формування готовності майбутніх офіцерів ЗСУ до професійної взаємодії в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки. Визначено її компонентний склад. Модель містить чотири основних складових блоки, а саме: цільовий, змістово-практичний, функціональний та діагностичний. доведено, що розроблена модель розглядаються як інструмент дослідження іншомовної компетентності та засіб активізації навчальної діяльності майбутніх офіцерів ЗСУ для ефективного виконання міжнародних завдань. На цій основі здійсняються формування фахової англомовної підготовки військовослужбовців. Питання іншомовної підготовки у ВВНЗ потребую переосмислення у зв'язку зі зміцненням позицій та ролі держави на міжнародній арені.
The current challenges to the system of collective security require immediate analysis of traditional educational approaches to preparation of military personnel and transition to more innovative and effective ones. The active role of Ukrainian military personnel in international peace and security operations contributes to strengthening the positive image of the Armed Forces of Ukraine within international scene. The article provides theoretical fundamentals and development of the structural model for the readiness formation of AFU future officers for further professional interaction in international peace and security operations. The applied research methods were the following: theoretical (analysis of scientific research papers in order to specify and generalize theoretical and methodological principles of research), empirical (analysis of pedagogical experience, pedagogical observation), modeling method (creation of the model). The model's structural components were determined. The model contains four main blocks, namely: target, content-practical, functional and diagnostic. It has been proved that the developed model is considered as a tool for research foreign language competence and different means for activation of learning activities, which will stimulate future officers for effective decision-making and international tasks performance. Also were determined general and specific pedagogical principles of readiness formation. It was proved that purposeful systemic foreign language training of military personnel will be more effective if the target model is designed when didactic content includes interactive teaching methods (role-playing and business games) taking into account the diversity and complexity of the tasks of military activity, the significance of psychological and psychophysical loads within military service, permanent stay under conditions of uncertainty, creative search for non-standard solutions. Interactive learning forms which didactic content consists of business and role-playing games become of a great importance during the process of foreign language learning and mastering linguistic skills among future officers. Qualitative formation of foreign language competence is the basis of the readiness for effective professional interaction in multinational environment. To test the effectiveness of the proposed model the following eight criteria were used: motivation, emotional stability and endurance, tolerance of dialogue, activity, knowledge of vocabulary and terminology, quality of the proposed solutions, use of language for solving situational tasks, ability to work as a team and a separate assessment of a team leader. The result of implemented model will be formation of readiness of AFU future officers for professional interaction in international peace and security operations according to its components, criteria and formation levels.
Опис
Ключові слова
структурна модель, готовність, професійна взаємодія, іншомовна компетентність, інтерактивне навчання, рольові ігри, міжнародні операції з підтримання миру і безпеки, вищі військові навчальні заклади (ВВНЗ), Збройні Сили України (ЗСУ), structural model, readiness, professional interaction, foreign language competence, interactive learning, role-playing games, international peace and security operations, higher military education institutions, Armed Forces of Ukraine (AFU)
Бібліографічний опис
Гребенюк, Л. Практична розробка структурної моделі формування готовності майбутніх офіцерів ЗСУ до професійної взаємодії в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки [Текст] / Л. Гребенюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 4 (88). – С. 27–38.