Здоров'язбережувальна діяльність учителів основної школи та шляхи її вдосконалення в системі післядипломної освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано основні тенденції реформування вітчизняної освіти відповідно до Концепції Нової української школи, які визначають вихідні позиції створення здоров'язбережувального освітнього середовища в сучасному закладі загальної середньої освіти ІІ ступеня, розкрито основи взаюмодії його учасників-партнерів. Аргументовано важливість формування в учнів основної школи ключових (соціальної та здоров'язбережувальної) компетентностей у процесі навчання за наскрізної лінією «Здоров'я і безпека» інтегративно, у змісті всіх навчальних предметів. Висвітлені аспекти здоров'язбережувальної діяльності вчителів основної школи актуалізують перегляд і необхідність удосконалення програм професійної підготовки майбутніх учителів основної школи та курсів підвищення кваліфікації учителів-предметників. Аналіз нормативних документів та наукових досліджень із проблеми уможливив формування переліку напрямів удосконалення здоров'язбережувальної діяльності вчителя основної школи.
Introduction. The article analyzes the state of implementing health-saving study in the national education system according to the New Ukrainian School concept, monitoring ways of its improvement at basic secondary school. The purpose of the article is to substantiate the necessity of implementation health-saving educational activity of basic secondary school teachers and outline the ways to improve their professional training in the system of postgraduate pedagogical education. Methods. Scientific literature and regulatory documents, educational and professional program analysis, generalization of theoretical materials and practical experience. Results. It was stressed that society dictates the teacher high standards of professional activity and demands creation of a health-saving educational environment, oriented to the personal, creative and spiritual development of pupils. The formation of “healthy lifestyle and safe behavior” should be carried out integrally - in the content of all educational subjects. First of all health and first of all safety education should be implemented in basic secondary school through the creation of a health-saving educational environment, that is - create favorable conditions for the physical, social and spiritual development of each pupil. The educational environment should be subordinated to the educational needs and interests of children, be safe and inspire them to feel protected, belong to children, etc. Conclusion. The material of the article makes it possible to form a list of directions for improving the health-saving activity of the basic secondary school teachers. The development of health-saving competence of the basic secondary school teacher should be based on psychological, pedagogical and valeological knowledge of the peculiarities of the pupils' development, risk factors and protection of their health and safety, preventive orientation topics of school programs, the most effective methods of teaching their “own” subjects, specifics monitoring and evaluation, ways of organizing a safe and child-friendly educational environment, etc.
Опис
Ключові слова
освітнє середовище, здоров'язбережувальне освітнє середовище, основна школа, учитель основної школи, здоров'язбережувальна діяльність, професійна компетентність учителя, здоров'язбережувальна компетентність учителя, післядипломна педагогічна освіта, educational environment, health-saving educational environment, basic secondary school, basic secondary school teacher, health-saving activity, professional competence of the teacher, health-saving competence of the teacher, postgraduate pedagogical education
Бібліографічний опис
Желєзнова, Т. Здоров'язбережувальна діяльність учителів основної школи та шляхи її вдосконалення в системі післядипломної освіти [Текст] / Т. Желєзнова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 4 (88). – С. 267–280.