Здоровий способ життя учнів як педагогічна проблема

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті визначено сутнісні характеристики феномену «здорового способу життя» як педагогічної проблеми. Формування здорового способу життя є предметом наукового інтересу широкого кола сучасних вітчизняних і зарубіжних учених, вимагаючи конкретизації в межах нашої наукової розвідки. Важливість такого дослідження закріплена численними державними документами, законами, постановами й указами, що визначають формування навичок і здібностей учня до формування, збереження і зміцнення здоров'я одним із пріоритетних завдань сучасної вітчизняної середньої школи.
One of the main principles of the integration process of domestic education into the world and European educational space is formation of a healthy lifestyle for secondary school pupils in Ukraine. Education, upbringing and development of the younger generation, training of physically and morally healthy, skilled and competitive personnel are a priority developmental vector of the education system of our state. Health promotion and health education of students appear to be the scientific interest object of a wide range of domestic and foreign researchers. Formation of pupils' healthy lifestyle turned to become the most pressing issues of the present. The most important terms that had been specified in our research, taking into consideration the plurality of their interpretations in reference books, scientific works on educational theory, psychology, valeology, medicine, and sociology, are “healthy lifestyle” and “health education / health promotion for students”. Healthy lifestyle is a scientific and everyday concept in its character, covering the objective need of an individual and a modern society in general in health, physical education, endurance and perfection. The intensification of modern society development pace predetermines the increased interest in a healthy lifestyle and health promotion nowadays. Human health is a vivid system that can be influenced with the increasing load on the human body. The enhancing risk of man-made and environmental disasters, increasing number of military, political, ethnic conflicts affect human health and provoke negative changes in it. One of the priorities of a secondary school today, as stated in numerous state documents, decrees and laws, is the upbringing of pupil' skills and abilities for strengthening and maintaining health and health promotion. Having analyzed contemporary scientific educational, valeological and medical literature and taking into consideration the definitions of conceptual terms given by leading domestic and foreign scientists, we can draw certain conclusion. Firstly, human health is a means to achieve the expected goals by establishing a multidimensional equilibrium (mental, physical, social, political, economic and spiritual) in life of an individual and society in general. And secondly, the process of health promotion involves expanding the individual's rights and opportunities to improve his health by providing him with legislative, educational, social, economic and organizational support.
Опис
Ключові слова
здоровий спосіб життя, формування здорового способу життя учнів, здоров'я, health, healthy lifestyle, health promotion
Бібліографічний опис
Мохоньок, З. Здоровий способ життя учнів як педагогічна проблема [Текст] / З. Мохоньок // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 4 (88). – С. 299–307.