Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7328
Title: Робота вчителя початкових класів з обдарованими учнями як професійно-педагогічна діяльність
Other Titles: The Work of the Primary School Teacher with Gifted Pupils as a Professional and Pedagogical Activity
Authors: Ушмарова, Вікторія Володимирівна
Каданер, Оксана
Ushmarova, Viktoriia Volodymyrivna
Kadaner, Oksana
Keywords: обдарованість
обдаровані учні
учитель початкових класів
педагогічна діяльність
робота з обдарованими учнями
діагностика обдарованості
стратегії освіти
giftedness
gifted pupils
primary school teacher
pedagogical activity
work with gifted pupils
diagnostic testing of giftedness
educational strategies
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Ушмарова, В. В. Робота вчителя початкових класів з обдарованими учнями як професійно-педагогічна діяльність [Текст] / В. В. Ушмарова, О. Каданер // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 266–278.
Abstract: У статті обґрунтовано сутність і зміст роботи вчителя початкових класів з обдарованими дітьми як професійно-педагогічної діяльності. Визначено складники роботи вчителя початкових класів з обдарованими дітьми: діагностичний, формувальний, аналітико-корекційний. Схарактеризовано моделі ідентифікації («Принцип турнікета» Дж. Рензуллі, С. Ріса, Л. Сміта, Іллінойська модель, «Резервуарна модель» Дж. Гауена, варіант проекту «RAPYHT» М. Карне, «Модель послідовної стратегії прийняття рішення» К. Хеллера тощо) та стратегії освіти (прискорення, поглиблення, збагачення, проблематизація) обдарованих дітей. З'ясовано вимоги до відбору змісту й організації навчальної діяльності обдарованих учнів початкової школи.
The analysis of relevant studies has demonstrated an arbitrary, and sometimes contradictory interpretation of the work with gifted pupils, which leads, on the one hand, to terminological uncertainty, and on the other hand, does not allow to clearly outline the functions of a teacher working with gifted pupils. Despite the terminological uncertainty, most researchers attribute identification (detection, search, selection) and learning to the components of work with gifted pupils. Taking into account these invariant components, we define the work with gifted pupils as a professional and pedagogical activity aimed at diagnostic testing and education of gifted students in order to facilitate their self-realization. We have attributed diagnostic, shaping, analytical and correctional subcomponents to the components of the work of the teacher of primary school with gifted pupils. Such an understanding of the work of the primary school teacher with gifted pupils is stipulated by the author's definition of giftedness as the systemic quality of the psyche, which permits to achieve the highest results in one or another type of activity, develops throughout life and determined by the complex of cognitive (sensory processes, thinking, memory, speech, attention), individual and psychological (inclinations, abilities, intelligence, creativity), personal (motivation, affects, will), social (environment of education and training, experience) and other characteristics and factors, not only as the highest level of development of capacities. The models of identification (“The principle of the turngate" of J. Renzulli, S. Rice, L. Smith, the Illinois model, "Reservoir model" of J. Gaouen, the variant of the project "RAPYHT" of M. Carne, "Model of the sequential decision-making strategy" of K. Heller, etc.) and educational strategies (acceleration, deepening, enrichment, problem-making) of gifted children have been characterized in the article. An overview of the approaches of scientists to regularities and principles of teaching of gifted primary school pupils has been realized. Requirements for the selection of content and organization of educational activity of gifted primary school students have been determined. It has been proved that teaching of gifted primary school pupils should be based on a differentiated approach through qualitative reorganization (enrichment) and problematization of the content of education using the technologies of personalized teaching and problem, heuristic, search, research methods, since this will allow to take into account as much as possible cognitive and personal peculiarities and needs of gifted children.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7328
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ushmarova_Kadaner_Robota vchytelia.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.