Ментальний простір як характеристика ступеня розвитку когнітивних здібностей особистості в навчальному процесі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті досліджується ментальний простір, який належить до внутрішніх когнітивних механізмів, що здійснюють когнітивний процес мислення особистості. Внутрішні механізми мислення визначені як когнітивні несвідомі механізми. У статті вивчається єдність мислення з формуванням когнітивних здібностей, отриманням когнітивного досвіду. Ключовим механізмом мислення як когнітивного багатоступеневого механізму, виявляються сприйняття й осмислення одержуваної інформації, які є базисом неусвідомленого мислення. Вивчено зв'язок ментального простору, простору функціональних перетворень, динаміка яких закладається протягом усього життя, і когнітивних можливостей особистості.
The article is dedicated to the mental space, which refers to the internal cognitive mechanisms. They implement cognitive process of thinking of the individual. The internal mechanisms of thinking as cognitive unconscious mechanisms are defined. This problem is studied in the framework of the neurodynamic concept about the modes of localization of metastable structures of the neural system of the brain. Thinking and formation of cognitive abilities is determined by cognitive experience. The new experience increases potential of cognitive abilities and expands cognitive space of the individual. Apparently, cognitive abilities determine the dynamics of the cognitive process and the functional level of thinking as a developing process. As a result the conditions for further development of the functional capabilities of the internal mechanisms of cognitive space are created. The basis of the mechanism of thinking, as a cognitive multistage mechanism, are perception and understanding of the information received, which determine unconscious basis of thinking and are responsible for its content (cognitive experience) and form (integration potential). Mental space is considered as a space in which the images of information flows, previously contained in cognitive memory, interact, transform and line up in organized structures. The article is dedicated to the connection between the mental space of the individual as a space of functional transformations that are laid during the time of life, and the degree of development of cognitive abilities of the individual. The internal mechanisms that determine transformation of model representations of the secondary images in the mental space is studied. It is proved that these mechanisms determine the dynamics and direction of the process of organization of structures of secondary information flows, of the process of thinking. A detailed study of cognitive mechanisms of thinking, as intuitive mechanisms of processing previously obtained information, will determine the approach to further development and understanding of the basic foundations of the cognitive process and improvement of educational technologies for possible enhance of the process of thinking, provide professional and cultural development of the individual in modern institutions of higher education.
Опис
Ключові слова
ментальний простір, когнітивні механізми мислення, рівень «когнітивного несвідомого», базис інтуїтивного мислення, вторинні інформаційні потоки, cognitive space, cognitive mechanisms of thinking, level of "cognitive unconscious", unconscious basis of thinking, secondary information flows
Бібліографічний опис
Ємельянова, Т. Ментальний простір як характеристика ступеня розвитку когнітивних здібностей особистості в навчальному процесі [Текст] / Т. Ємельянова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 224–234.