Психолого-педагогічні особливості вивчення інформатичних дисциплін у медичних закладах вищої освіти з використанням дистанційного навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Автором статті зазначено, що великого значення в підготовці фахівців медичної галузі набувають інформатичні дисципліни, оскільки в умовах постійних змін діяльність лікарів неможлива без використання сучасних інформаційних технологій. Доведено нагальність та актуальність вивчення інформатичних дисциплін у медичних закладах вищої освіти з використанням дистанційного навчання. З'ясовано психолого-педагогічні особливості вивчення інформатичних дисциплін у медичних закладах вищої освіти з використанням дистанційного навчання, а саме: спрямованість на вивчення нових технологій у вирішенні завдань, які постають перед майбутніми лікарями; доступне і швидке навчання основним принципам роботи із сучасними медичними інформаційними системами; високий рівень систематизації медичних знань, що є запорукою успіхів у розвитку творчих здібностей; підвищення професійного інтересу, гнучкості та критичності мислення майбутніх лікарів; підвищення позитивної мотивації до навчання.
The aim of the article is to reveal psychological and pedagogical peculiarities of studyinng computer science disciplines in medical institutions of higher education using distance learning. In order to achieve this goal, the following methods of research have been used: general scientific - analysis, synthesis, abstraction and generalization; specific scientific - methods of terminological analysis, system-structural and system-functional analysis, which made it possible to provide disclosure of the essence of the studied pedagogical phenomena by means of identifying and clarifying the meanings of the underlying concepts and ascertaining the psychological and pedagogical peculiarities of teaching of computer science disciplines in medical institutions of higher education using distance learning. It is noted that computer science disciplines are important in training specialists in the medical field, since in the conditions of constant changes the activity of doctors is impossible without use of modern information technologies. This situation involves systematic and coherent formation of students' information and analytical knowledge and skills through the study of computer science disciplines, in particular, the discipline "Medical Informatics" in the process of training medical staff in higher education institution. The urgency and relevance of the study of computer science disciplines in medical institutions of higher education with the use of distance learning is proved. The psychological and pedagogical peculiarities of the study of computer science disciplines in medical institutions of higher education with the use of distance learning are found out, namely: focus on the study of new technologies in solving the problems faced by future physicians; accessible and quick training on the basic principles of working with modern medical information systems; a high level of systematization of medical knowledge, which is the key to success in the development of creative abilities; increased professional interest, flexibility and critical thinking of future physicians; increase of positive motivation to study.
Опис
Ключові слова
інформатичні дисципліни, вивчення інформатичних дисциплін, медичні заклади вищої освіти, дистанційне навчання, computer science disciplines, study of computer science disciplines, medical institutions of higher education, distance learning
Бібліографічний опис
Кучеренко, І. Психолого-педагогічні особливості вивчення інформатичних дисциплін у медичних закладах вищої освіти з використанням дистанційного навчання [Текст] / І. Кучеренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 28–39.