Геологічні екскурсії як ефективний засіб розвитку пізнавальної компетентності вихованців закладу позашкільої освіти туристсько-краєзнавчого спрямування

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена розвитку пізнавальної компетентності вихованців закладу позашкільної освіти засобами екскурсійної діяльності. Її мета – теоретико-практичний аналіз впливу геологічної екскурсійної діяльності на розвиток пізнавальної компетентності вихо¬ванців в умовах закладу позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого спрямування. Було визначено та науково обґрунтовано теоретичні аспекти розвитку пізнавальної компетентності вихованців в закладі позашкільної освіти, а також проаналізовано зміст освітньої роботи з розвитку пізнавальної компетентності вихованців засобами екскурсійної діяльності в гуртках туристсько-краєзнавчого спрямування закладу позашкільної освіти. Практичне значення отриманих результатів роботи полягає у розробленні та застосуванні положень, висновків, рекомендацій щодо вдосконалення розвитку пізнавальної компетентності вихованців засобами екскурсійної діяльності в умовах позашкільного закладу туристсько-краєзнавчого спрямування. Стаття адресована керівникам гуртків закладів позашкільної освіти. Проте, вона може бути використана і педагогами закладів загальної середньої освіти у своїй практичній діяльності. Перспективами подальших досліджень у цьому напрямку має стати теоретичне узагальнення, визначення переліку базових компетентностей у позашкільній освіті та експериментальна перевірка методики формування компе¬тентнішої сфери вихованців закладів позашкільної освіти в пізнавальній діяльності гуртків туристсько-краєзнавчого напряму.
The article is concerned with cognitive competence of pupils of out-of-school education center to the methods of the excursion activities. Its purpose is the theoretically case study of the influence of geological excursion activities on the development of the pupils' cognitive competence in the context of out-of-school education center of tourist, regional direction. In this work the author analyzed the essence of the concept, formation particularity and cognitive competence development; identified the specific possibilities of out-of-school education center of tourist, regional direction as to the development of the pupils' cognitive competence. The author characterized the particularities of the education process structuring in the circle of tourist, regional direction in the context of the development of the pupils' cognitive competence, as well as he proved the role of the geological excursions in the development of the pupils' cognitive competence and opened their arranging particularities. The theoretic aspects of the development of the pupils' cognitive competence in the out-of-school education center were determined and scientific – based, as well as it was analyzed the content of education work in the development of the pupils' cognitive competence to the methods of the excursion activities in the circle of tourist, regional direction of the out-of-school education center. The practical importance of the attained results consists in the working-out and appliance of the provisions, summaries, guidelines as to the improvement of the development of the pupils' cognitive competence to the methods of the excursion activities in the context of circle of tourist, regional direction. It consists also in creation of the guidance booklet for the teachers of the circle of tourist, regional direction that will be promotive of raising of efficiency of education process in the system of out-of-school education. The article is addressed to the teachers of the circles of out- of-school education centers. But it may be used by the educators of primary and secondary general schools in their work. The perspectives of the follow-up study in this direction will have to be the followings: theoretical summation and list definition of the base competences in the out-of-school education and experimental check of the formation methods of the competence-based field ofpupils of the out-of-school education centers in the cognitive activity of the circle of tourist, regional direction.
Опис
Ключові слова
геологічна екскурсія, освітній процес, пізнавальна компетентність, заклад позашкільної освіти, geological excursion, educational process, cognitive competence, out-of-school education center
Бібліографічний опис
Вертель, В. В. Геологічні екскурсії як ефективний засіб розвитку пізнавальної компетентності вихованців закладу позашкільої освіти туристсько-краєзнавчого спрямування [Текст] / В. В. Вертель // Наукові записки Сумського державного педагогічного університету ім. А. С. Макаренка : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; Українське географічне товариство, Сумський відділ ; [редкол.: Б. М. Нешатаєв, С. І. Сюткін, М. О. Барановський та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2019. – Вип. 10 : Географічні науки. – С. 137–148.